EU föreslår höga böter för fuskande bilföretag

EU-kommissionen föreslår nu ett omfattande regelverk för att ställa högre krav på biltillverkarna i spåren av Volkswagen-skandalen.

bilkö
Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:S%C3%B6dert%C3%A4ljev%C3%A4gen,_2014-08-15.jpg

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 28 januari.

EU-kommissionen föreslår nu ett omfattande regelverk för att ställa högre krav på biltillverkarna i spåren av Volkswagen-skandalen. I förslaget ingår att företag kan få böter på 30 000 euro per bil om regler kring miljö och säkerhet inte följs.

”Med dagens förslag kommer fordonsprovningen att bli mer oberoende. Man kommer också att i större utsträckning kontrollera bilar som redan finns på marknaden. En ökad europeisk tillsyn kommer att stärka systemet i sin helhet.”, skriver kommissionen.

Förslaget om en förordning om godkännande av och marknadstillsyn för motorfordon är ett steg för att komma till rätta med fusket, vid sidan av det redan pågående arbetet med utsläppstester som är mer anpassade till verkliga körförhållanden, så kallade Real Driving Emission-tester (RDE).

I grunden handlar förslaget om att göra en ordentlig översyn av EU:s system för typgodkännande. I dagsläget är det nationella myndigheter, i Sverige Transportstyrelsen, som intygar att en bilmodell uppfyller miljö- och säkerhetskraven för att få säljas på marknaden. De nationella myndigheterna är också de som ska se till att kraven sedan efterlevs.

Ett av föreslagen som kommissionen nu lägger fram handlar om att bryta det ekonomiska beroendet mellan de som utför testerna som ligger till grund för godkännandet och biltillverkarna. Nu betalar bilföretagen en avgift till de så kallade tekniska tjänsterna, som utför testerna. Testerna göras antingen av myndigheters egna interna testlabb eller externa aktörer som myndigheter har anlitat. I Sverige är till exempel SP teknisk tjänst för tester av fordonskomponenter. Enligt förslaget ska pengarna nu samlas in på en central, nationell nivå.

Kommissionen ska också få större möjligheter att bedriva tillsyn över de nationella myndigheterna och får, enligt förslaget, möjlighet att frånta myndigheter som missköter sig rätten att utfärda typgodkännande.

Medlemsstater och kommissionen ska framöver kunna göra stickprover av fordon som redan säljs på marknaden, i dag handlar det främst om förhandskontroller. Medlemsländerna ska också regelbundet se över sin marknadstillsyn och göra resultaten offentliga.

Enligt förslaget får kommissionen makt att återkalla fordon om fusk uppdagas eller om företagen missköter sig.

Läs mer om förslaget här.