”Adjö, Car2Go – detta lär vi oss av bildelningsfiaskot”

DEBATT Bilpooler är framtiden, men då kan vi inte ha gårdagens osmarta lösningar, skriver Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.

Nu lägger Car2Go ner; den bilpool alla har sett runt om i Stockholm och som ofta använts som symbol för delningsekonomin och den moderna staden.

Men det finns ingen anledning att sörja – stockholmare har rätt att begära mer än gamla sunkiga bilar när de ska byta beteende.

En genomsnittlig bil står still 23 av dygnets 24 timmar, vilket förstås är oerhört ineffektivt utnyttjande av en så dyr resurs. Därtill kostar ju bilen pengar även när den inte används; försäkring, värdeminskning, regelbunden besiktning, service, parkeringsavgifter och mycket annat. Det inser allt fler, som i stället för den egna bilen gått med i en bilpool där man har tillgång till bil när man vill och slipper bry sig om den resten av tiden. Särskilt i storstan passar bilpoolen utmärkt till en livsstil där bilen sällan är svaret på frågan.

Bilpoolsutvecklingen är snabb och livaktig; det började med ideella organisationer nästan som den målade folkabussen familjerna i filmen Tillsammans delar på. Sen kom specialiserade firmor och nu satsar de stora bilföretagen på detta sätt att få kunder som man aldrig annars skulle ha nått.

Men när nu Mercedes-ägda Car2Go lägger ner i Stockholm är det dags att inse att det inte är fråga om någon guldrusch där alla kan bli vinnare. På åtminstone tre områden behövs ett mer intelligent svar än vad Car2Go gav:

1. Gårdagens sunkiga teknik duger inte.

Den nya generationen Smart finns i Mercedesbutiken men den som gått med i Car2Go har fått bevittna hur Mercedes använt bilpoolen som en sista avstjälpningsplats för förra generationens Smart. Det är en bil som fått uselt betyg i krocksäkerhet, studsar som en tennisboll på vägen och har en bränsleförbrukning som en mycket större bil. I andra länder har Car2Go i alla fall haft elversionen av Smart-bilen – ett krav Köpenhamn ställer på liknande bilpooler – men i Sverige stannade det vid en tom målsättning som aldrig förverkligades.

2. Konkurrera med kollektivtrafiken är fel melodi.

Alla vet att en Smart är tvåsitsig och liten, särskilt den gamla som alltså fortfarande används i Car2Go. En liten bil tar mindre plats, men den har också minimala utrymmen. Det går inte att ha med sig ungarna i en Smart ForTwo, att storhandla är inte att tänka på och skulle man vilja ta den till Ikea spricker det redan på att det är utanför Car2Go-zonen. I klartext så blir en minibil som Car2Go ett alternativ till att ta cykeln eller att åka kollektivt, vilket miljömässigt är destruktivt och betyder att bilarna tar mer plats i staden än förut, inte mindre.

3. Betalmodellen är destruktiv.

Car2Go kostar fyra kronor per minut, ”all inclusive”; bränslet, parkeringen och trängselavgifterna ingår. När det kostar per minut försöker man förstås minimera antalet minuter; det är därför du kunnat se en Car2Go tokgasa för att hinna över innan det slår över till rött, och det är därför snittförbrukningen i de bilar jag kollat legat kring en liter per mil – som en SUV! Politikens breda överenskommelse att minska trafiken i innerstaden med hjälp av trängselavgifter försvåras när den kostnaden bakas in i priset – många tänker nog nästan att de ska passa på att utnyttja möjligheten att inte betala över trängselgränsen. Effekten av dyra p-avgifter de ställen där marken egentligen behövs till annat upphävs också – bilpoolen som var tänkt att hjälpa staden nå sina mål blir till slut ett problem.

Bilpooler är framtiden; alla behöver vi tillgång till bil ibland men de flesta av oss har ganska liten glädje av att äga en bil. Men när vi nu tar adjö av Car2Go, inser vi också att den smarta framtiden inte nås med gårdagens osmarta lösningar.

Mattias Goldmann, vd, Fores med 2030-sekretariatet

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.