”Batterifärjor snart i drift – men var är miljöstyrningen?”

DEBATT Beslutet att dubblera antalet sjöfartsaktörer som ska få miljödifferentiering, utan att höja den totala summan, kan leda till att miljöinnovationer stannar av, skriver Pia Berglund i föreningen Svensk Sjöfart.

Färjorna Tycho Brahe och Aurora som går mellan Helsingborg och Helsingör kommer snart att bli världens största färjor som drivs helt av batterier. Rederiet HH-Ferries har fem färjor på sin linje mellan Helsingborg och Helsingör. I år kommer Aurora och Tycho Brahe att gå över från dieseldrift till batteridrift.

Högst uppe på färjorna, bredvid skorstenen, ser man de vitmålade containrar där 640 batterier ska sättas in. Kraften motsvarar 10 700 bilbatterier. Laddningen kommer att ske automatiskt, med en robot som står kajerna i Helsingborg och Helsingör. Det kommer att ske snabbt, färjorna ligger bara i hamn mellan sex och tolv minuter innan de vänder. Dieselmotorerna finns kvar ombord, som reserv.

Detta är ett världsunikt projekt med ett svenskt rederi som sätter in svensk teknik med hjälp av en robot från ABB, och installationen görs på Öresundsvarvet i Landskrona. Sverige är världsledande på grön teknikutveckling inom sjöfart. Det otroligt innovativa arbete som sker mot mer batteridrift, flytande naturgas på både nya och befintliga fartyg, metanoldrift, med mera har skett helt utan stöd från svenska staten. De flesta projekt har lyckats få visst stöd från EU för delar av installationerna.

Döm då om vår förvåning när staten genom Sjöfartsverket i sitt förslag till miljöstyrande farledsavgifter nyligen halverat miljörabatten med i snitt 50 procent. De har även höjt farledsavgiften med sammanlagt 100 miljoner kronor. Det visar sig att ambitiösa företag som HH-Ferries betalar mer med sin batterifärja som reducerar de flesta emissioner helt.

Beslutet att dubblera antalet som ska få miljödifferentiering, utan att höja den totala summan, gör att de mest innovativa rederierna i världen nu får halverad miljörabatt för de mest modiga satsningarna. Detta innebär en klar risk för att innovationskraften stannar av i stället för att vidareutvecklas.

Vi har nu en fråga till regeringen och samtliga riksdagspartier som i Miljömålsberedningen slagit fast att en tuffare miljödifferentiering krävs för att transportsektorn ska klara politikens tuffa miljömål: Vilka åtgärder är det de föreslår för sjöfarten?

Frågan gäller inte minst det ambitiösa kravet på reduktion av kväveoxider i Östersjön och Nordsjön, där Miljömålsberedningen slagit fast att utsläppen ska halveras till år 2025 jämfört med 2010. Genom de beslut som nu fattas gällande farledsavgifterna går regeringen i helt motsatt riktning.

Svensk Sjöfart och vår maritima industri är i dag världsledande på miljöanpassning, och med rätt åtgärder kan vi tillsammans ta ytterligare steg mot en grönare sjöfart där Sverige fortsatt har ledarpinnen.

Pia Berglund, vd för föreningen Svensk Sjöfart