Ben&Jerrys backar Vänsterpartiets förslag om kvotflyktingar

EU-parlamentarikern Malin Björk (V) får oväntat stöd från glassföretag för att driva igenom sitt förslag om att få EU att ta emot fler kvotflyktingar.

I EU handlar många förslag och beslut om att stänga ute flyktingar från unionen. Men den svenska EU-parlamentarikern Malin Björk (V) har lämnat ett lagförslag som syftar till att att EU ska öppna upp för att ta emot fler så kallade kvotflyktingar. Nu får hon oväntat stöd från glassjätten Ben&Jerrys som vill delta i kampen.
– Vi kände att vi vill använda vår kraft som företag och göra vad vi kan för att förslaget ska gå igenom, samtidigt som vi också vill ta tillfället i akt att informera människor om flyktingsituationen i världen, säger Soledad Pinero, social mission manager på Ben&Jerrys.

Soledad Pinero har bland annat arbetat som kanslichef för Ungdom Mot Rasism, handläggare för Ungdomarnas Demokratikommission, generalsekreteraren för LSU (Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer) och ordförande för Röda Korsets Flyktingcenter. Hon är även verksam som Unicef-supporter.


Ben&Jerrys driver också sedan tidigare kampanjen ”Together for refugees”.
– Ben & Jerrys har länge jobbat med ”social mission” som en viktig del av vår affärsmodell. I år bestämde vi oss för att ta ställning i flyktingfrågan, för att flyktingar ska kunna komma till Europa på säkra vägar.

Hur går ni till väga?
– Vi lanserade kampanjen på världsflyktingdagen och hittills har vi jobbat ganska mycket med att skriva i våra bloggar och vara ute och tala med våra fans för att se till att de får ökad kunskap i frågan. Nu går vi in i en fas där vi försöker få dem att ta ställning och skriva mejl till EU-parlamentariker för att visa att det finns många européer som vill ta emot fler flyktingar. Vi vill också inspirera företag att satsa på social inkludering så att flyktingar, när de väl kommer till tryggheten, får en bra process. I och med kampanjen kommer vi också att lansera en glass, ”Home sweet honeycomb”. Den heter så för att vi i vår kampanj lyfter att alla människor har rätt till ett tryggt hem.

 Vad har ni fått för respons på kampanjen?
– En del av våra fans har varit lite frågande inför det här med att koppla ihop glass med flyktingfrågan. Men anledningen till att vi gör det här är att som företag har en enorm kraft, vi når många och är ett företag som alltid tagit ställning i frågor som vi tycker är viktiga. Det är omöjligt för oss att inte ta ställning i en så viktig fråga som flyktingfrågan.

Vad tycker Malin Björk om det hela?
– Hon är ju vänster så var väl lite ifrågasättande inför att ett företag engagerar sig i ett lagförslag men när hon såg vad vi gjort hittills och att vårt engagemang är genuint tyckte hon att det var bra. I måndags arrangerade vår partner International Rescue Committé (IRC) tillsammans med Malin Björk ett seminarium där man berättade om vår gemensamma kampanj ”Together for Refugees”.