”Dags att sätta fart på elbilsutvecklingen”

DEBATT Samarbete är viktigt för att hitta lösningar som gör det mer attraktivt att välja elbil, det skriver Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Fortum Charge & Drive och Henrik Nerell, miljöchef på svenska McDonald’s.

MarkusHökfelt_Fortum

På lördag är det Elens dag. En dag som nog få känner till och ännu färre firar. Men det gör vi, för vi tror på en utveckling där elbilarna ersätter dagens fossila bilar.

Hälften av McDonald’s restauranger ligger vid större vägar, och gästerna tar sig ofta till restaurangen med bil. Det är helt avgörande i ett långsiktigt perspektiv att restaurangerna är lättillgängliga för klimatvänliga transporter.

Men med dagens långsamma utveckling av elbilsmarknaden tar det alldeles för många år innan alla kan besöka McDonald’s med elbil. Därför samarbetar McDonald’s och Fortum för att möjliggöra för burgarsugna gäster att resa genom de nordiska länderna helt och hållet på el, det vill säga med så liten klimatpåverkan som möjligt.

På McDonald’s installerades den första laddstolpen redan 2009 i samarbete med Fortum Charge & Drive. Projektet syftade inledningsvis till att förbinda de nordiska huvudstäderna, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn och Oslo med gröna korridorer där det finns snabbladdare för elbilar var 10 – 15 mil. 2014 laddades 22 000 kWh på McDonald´s restauranger. 2015 hade den siffran vuxit till 38 000 kWh, vilket motsvarar ungefär 25 000 mils körning. Det sporrar oss att fortsätta.

Utbyggnaden pågår, inte minst med hjälp av regeringens initiativ Klimatklivet. Ytterligare ett tiotal restauranger kommer att förses med snabbladdare i år. Det är glädjande att det numera finns en samsyn kring nyttan med att gå mot en fossilfri framtid.

Men samtidigt som laddinfrastrukturen växer kraftigt så går försäljningen av elfordon långsamt. Vid årsskiftet fanns 15 962 elfordon, till stor del laddhybrider. Miljöbilspremien och skattebefrielse i all ära, men det räcker inte för att få fart på elbilsmarknaden, särskilt inte när regler och nivåer ändras gång på gång.

Tillväxten är förvisso 100 procent per år just nu, men utgår från mycket låga nivåer. Norge har lyckats betydligt bättre med att få fart på utvecklingen, med hjälp av omfattande subventioner och förmåner. Vi är övertygade om att det går att göra mycket mer i Sverige även om inte Norges modell är direkt överförbar.

Den viktigaste lärdomen från Norge är långsiktigheten – de knöt stöden till ett nationellt mål för elbilar. För svensk del finns redan ett mål – fossiloberoende fordonsflotta till 2030.

Vi stödjer förslagen från utredningen om fossiloberoende fordonsflotta och vill få fler elfordon på våra vägar. Vi välkomnar marknadsbaserade insatser som gör bilbytet för företag och privatpersoner enklare och mer attraktivt. Men för att sätta fart på elbilsutvecklingen krävs att fler engagerar sig.

Vi behöver ta fasta på det behov av bilar som faktiskt finns och som kommer att finnas. Vi behöver gemensamma lösningar mellan nätbolag, fastighetsägare, parkeringsaktörer och näringsliv. Eftersom det är Elens dag på lördag så firar vi det med gratis laddning, som en symbol för behovet av att vi olika aktörer och intressenter gemensamt satsar på samarbete för att hitta lösningar för att göra det mer attraktivt att välja elbil. Klimatet skulle förbättras och det gynnar även tillväxten.

Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Fortum Charge & Drive
Henrik Nerell, miljöchef på svenska McDonald’s

.

.

.

.

.