Det ska vara billigt att vara miljövän

Priset på en vara borde inkludera en miljöavgift så att kunden alltid vet att den billigaste produkten också är den grönaste, skriver Miljöaktuellts krönikör Carl Hall.

877638803.gif

Vår stora shoppinghögtid julen och mellandagsrean är bakom oss. I USA är det Thanksgiving som har samma roll. Skillnaden det här året mot tidigare var onlineköpen ökade med 20 procent jämfört med förra året, långt mer än ökningen för handeln totalt.
Detta fick chefen för leksakshandlaren Toys R Us (känd i Sverige för bråk med fackförbundet Handels) att gå ut och såga näthandeln som ”väldigt ogrön”. I USA följde sedan en het debatt om vad som var miljövänligast: näthandel eller traditionell butikshandel.

Naturligtvis är frågan
om vilket inköpssätt som är mest miljövänligt svår att bedöma. Svaret blir som alltid, det beror på. Butikshandeln kan ju vara effektivare om konsumenten har nära till butiken, gjorde det på vägen till ett annat ärende, kör en bensinsnål bil, handlar många varor på en gång.
Näthandeln blir effektivare om varan är liten, transportsystemet är optimerat och lastbilen kör på biogas. Man kan inte kräva att konsumenten ska ta reda på information om hela värdekedjan.

Det är därför vi har priset. Priset talar om exakt hur mycket det kostat att tillverka, marknadsföra, finansiera och transportera en produkt. Vad priset också borde innehålla är miljökostnaden. Om det finns en rejäl kostnad för koldioxidutsläpp, så kan vi vara säkra på att den kostnaden kommer att stjälpas över på konsumenten.
Konsumenten behöver då inte bry sig om att göra extensiva miljöutredningar utan kan fokusera på att köpa det billigaste.

Den billigaste leksaken
är alltså, eller borde vara, den miljövänligaste.

Carl Hall är en av grundarna till riskkapitalfonden Alder och författare till boken Miljökapitalisterna.