Elbilarna som klarar nordisk kyla bäst – och sämst

Elbilar har kritiserats för att ha kort räckvidd och för att inte klara sträng kyla men ett nytt testprojekt som Nordiska Ministerrådet inlett visar att många av modellerna klarar nordiska väderförhållanden.

Nordiska ministerrådet har inlett ett samarbete för att testa hur elbilar klarar de nordiska väderförhållandena. Projektet som fått namnet Rekkevidde visar att alla de fem testade elbilarna klarade att ta sig fem mil i 20 minusgrader med kupévärmen på. Det rapporterar Ny Teknik.

Elbilar har kritiserats för att ha kort räckvidd, och både utomhustemperatur och kupévärme kan minska batteritiden dramatiskt. Hastighet och körstil spelar också stor roll.

Men enligt Robert Granström, projektledare på Test Site Sweden, som deltar i projektet finns statistik som visar att de flesta fossil­drivna bilar ändå inte körs längre än fem-sex mil per dag, en stäcka som samtliga elbilar klarade.
För att bilarna ska vara lämpliga för nordiska väderförhållande krävs också att de kan hålla en behaglig kupétemperatur vid sträng kyla, och den delen av testet klarade inte alla modeller.

Vid en temperatur på strax över 20 grader körde storsäljaren Nissan Leaf 150 km. I 20 graders kyla kom den bara 121 km och med kupévärme stannade den redan efter 73 km. När man testade Volvo C30, som har en inbyggd etanoldriven bilvärmare, påverkades inte körsträckan av värmen i kupén. Men efter 35 minuter i en Citroëns C-Zero som kördes i 17 minus grader hade temperaturen vid fötterna sjunkit till 5 grader.

Testerna som genomfördes förra vintern gjordes dels i labb i Finland och dels på testbanan Arctic Falls testbana i Älvsbyns kommun.