Fällande domar för vilseledande marknadsföring kring vegetariskt

Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, har fällt tre företag för vilseledande marknadsföring för att de beskrev produkter som "vegetariska" trots att de innehåll mjölk och ägg.

vegetarian-1141242_640

Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, har fällt tre företag Lidl, Max och Orkla Foods som äger Felix för vilseledande reklam efter det att man hävdat att produkter varit vegetariska trots att de innehållet animaliska ingredienser som ägg och mjölk. I prövning tog Ron stöd av Livsmedelsverkets som menar att en produkt som märks som vegetarisk kan upplevas som förvirrande om den innehåller animaliska ingredienser.

I Max fall rörde det sig om att man marknadsförde ”en helt vegetarisk restaurang” på musikfestivalen Way out West. Ann-Sofie Halling är pressansvarig på Max.
– Den handlade om ett pressmeddelande som vi gick ut med på vår webbsida inledningsvis, och där vi skrev ”vegetariskt i rubriken”. Sedan insåg vi att det kunde vara svårt att tolka så vi åtgärdade det redan innan musikfestivalen startade.

Tror du att konsumenter känner till skillnaden mellan veganer och vegetarianer?
– Det är självklart att det är viktigt att göra skillnad så att man är så tydlig som möjligt mot konsumenterna. Vi eftersträvar alltid att vara tydliga i vår kommunikation och även om vi förstår skillnaden mellan veganskt, vegetariskt och lakto-vegetariskt tror jag kanske inte att gemene man känner till skillnaderna om de inte är vegetarianer eller veganer. Eftersom vi ser att det håller på att ske en omställning i samhället där allt fler väljer gröna alternativ blir det här en viktig fråga och vi har vi valt att hålla oss till Livsmedelsverkets riktlinjer för att det inte ska bli någon förvirring i begreppen.