Trots kritiken – försäljningen av Fairtrade-produkter ökar kraftigt

Kritiken om att Fairtrade-anslutna odlingar inte har bättre arbetsvillkor än andra verkar inte påverkat kunderna nämnvärt. Fairtrade-försäljningen växer så det knakar.

Under 2015 ökade den globala försäljningen av Fairtrade-produkter med 16 procent, eller 7,3 miljarder euro. Storbritannien är fortfarande den största marknaden, på andra plats kommer Tyskland. Sverige kommer på sjätte plats, här ökade försäljningen mer än genomsnittet, med 19 procent, till 348 miljoner euro. Framförallt är det försäljningen av Fairtrade-märkta bananer, kaffe och kakao som ökat.

I Fairtrade Internationals årsrapport ”Driving Sales, Deepening impact” kan man läsa att den ökade försäljningen har gett en premie på 138 miljoner kronor till anställda och odlare. Premien används enligt Fairtrade vanligtvis till investeringar i verksamheten och lokalsamhället.

Under 2015 uppger Fairtrade vidare att man stärkt arbetet med leverantörskedjorna för textilier och bomull, samt utökat insatserna för jämställdhet och emot barnarbete, bland annat inom ramen för initiativet ”Youth Inclusive Community Based Monitoring and Remediation”, ett system mot barnarbete som hittills rullats ut i elva länder.

Totalt ingår 1,6 miljoner odlare och anställda i 75 olika länder  i Fairtrades leverantörsnätverk. Kritik har tidigare riktats mot organisationen från forskare som menar att rättvisemärkt aldrig kommer att kunna förändra situationen för den stora majoriteten fattiga jordbrukare, eftersom de är för många i relation till de konsumenter som är villiga att betala det högre minimipris som rättvisemärkningarna bygger på.

2014 publicerade University of London en rapport som visade att Fairtrade-anslutna odlingar inte hade bättre arbetsvillkor än andra. I rapporten kritiserades bland annat att Fairtrades inspektioner som enligt rapportförfattarna byggde för mycket på information man fått från odlarna, och för lite på samtal med  arbetarna. Till tidningen ETC kommenterade Magdalena Streijffert, generalsekreterare på Fairtrade, University of Londons rapport. Hon sa bland annat att kritiken mot inspektionerna delvis stämde, och att Fairtrade tog åt sig av kritiken.

De nya försäljningssiffrorna från Fairtrade visar att kritiken inte verkar ha påverkat försäljningen nämnvärt.