Guide: Så behåller du certifieringen

Att man har blivit certifierad betyder inte att miljöarbetet är klart. Certifieringar och diplomeringar ska visa vad man gör - hela tiden.

Konkurs, uppköp, ändrad inriktning eller att man inte åtgärdar de avvikelser som certifieringsorganet anmärker på i revisionen. Det är de vanligaste anledningarna till att organisationer fråntas certifikat, enligt Per-Olof Winberg som är utvecklingschef på SFK Certifiering.
– Om organisationen begår ett miljöbrott kan certifikatet dras in. Men i ett företags miljöarbete ingår att ständigt hålla sig ajour med gällande lagstiftning. Gör man bara det så ska det mycket till för att man ska bli av med sitt certifikat, säger han.

Själv har han bara varit tvungen att dra in ett certifikat en gång.
– Vanligtvis får ett företag cirka tre månader på sig att rätta till de avvikelser som vi tar upp i revisionen. Men i det här fallet hade företaget olyckligtvis angivit felaktigheter i sin miljörapport till tillsynsmyndigheten. Man måste alltid vara sanningsenlig när man lämnar in sin miljörapport till tillsynsmyndigheten, annars finns det risk för att man begår ett lagbrott.

Att en kund överklagar de avvikelser som certifieringsorganet utfärdar är enligt Per-Olof Winberg ganska ovanligt.
– Men det är klart det kan hända. Då skickar vi frågan vidare till en oberoende kommitté som hanterar kundens överklagan, säger han.

Lennart Månsson, enhetschef på SP Certifiering, berättar att certifieringsorgan ständigt har en löpande dialog med företaget för att ledningssystemet ska hållas levande. Han pekar på en faktor som är viktig för att certifieringsarbetet ska lyckas i längden: ledningens engagemang.
– Finns inte detta engagemang riskerar ledningssystemets ständiga förbättringar att avstanna och risken ökar för att certifieringen avslutas.

Erik Landgren, vd på Intertek Semko Certification, håller med.
– De gånger vi har sett brister i ett företags miljöarbete beror det ofta på bristande resurser, ofta som ett resultat av att engagemanget hos ledningen är svagt. Att införa ett miljöledningssystem kräver ett åtagande i hela företaget. För att nå resultat måste man lägga ner de resurser och det engagemang som krävs, säger han.

Finns det någon risk i att certifierings­organen tjänar pengar på att utfärda certifikat och därmed godkänna fler företag? Nej, säger Per-Olof Winberg.
– Det spelar ingen roll vilken kund det är, vi behandlar alla lika. Man måste respektera att vi har ett regelverk att följa, så att vi inte äventyrar vår ackreditering, säger han.