Hållbarhetsfokus saknas bland företag på modeveckan

Av de 30 mode- och designvarumärken som presenterar det senaste inom svenskt mode under pågående Stockholm Fashion Week saknar två tredjedelar helt extern kommunikation om hållbarhet.

Bilden är en genrebild och inte kopplad till Stockholm Fashion Week. Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fashion_Shows.jpg

Av de 30 mode- och designvarumärken som presenterar det senaste inom svenskt mode under pågående Stockholm Fashion Week saknar två tredjedelar helt extern kommunikation om hållbarhet.
– Det är förvånansvärt att inte fler företag utnyttjar möjligheten att positionera sig som hållbara i och med den hårda konkurrens som råder i modebranschen, särskilt då trenden visar på allt fler medvetna konsumenter, säger Anne af Petersens, kommunikationskonsult på Narva.
Några få sticker dock ut som Filippa K med projekt inom cirkulär ekonomi, där de bland annat leasar ut kläder och samlar in gamla plagg i utbyte mot rabatt på nya.
Kommunikationsbyrån Narvas hållbarhetsteam som gjort undersökningen konstaterar att de större bolagen kom ut klart bäst i undersökningen. I topp hamnade också Björn Borg och House of Dagmar, medan de flesta av de mindre bolagen inte alls nämner hållbarhet, CSR eller miljö på sina hemsidor eller i annan kommunikation.
Enligt Sustainable Brand Index från 2015 väger konsumenter i allt större utsträckning in hållbarhet vid sina inköp, samtidigt som fler och fler varumärken vill positionera sig som hållbara.

Läs hela rankningen här.