Hållbarhetsfokus saknas bland företag på modeveckan

Av de 30 mode- och designvarumärken som presenterar det senaste inom svenskt mode under pågående Stockholm Fashion Week saknar två tredjedelar helt extern kommunikation om hållbarhet.

Fashion_Shows
Bilden är en genrebild och inte kopplad till Stockholm Fashion Week. Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fashion_Shows.jpg

Av de 30 mode- och designvarumärken som presenterar det senaste inom svenskt mode under pågående Stockholm Fashion Week saknar två tredjedelar helt extern kommunikation om hållbarhet.
– Det är förvånansvärt att inte fler företag utnyttjar möjligheten att positionera sig som hållbara i och med den hårda konkurrens som råder i modebranschen, särskilt då trenden visar på allt fler medvetna konsumenter, säger Anne af Petersens, kommunikationskonsult på Narva.
Några få sticker dock ut som Filippa K med projekt inom cirkulär ekonomi, där de bland annat leasar ut kläder och samlar in gamla plagg i utbyte mot rabatt på nya.
Kommunikationsbyrån Narvas hållbarhetsteam som gjort undersökningen konstaterar att de större bolagen kom ut klart bäst i undersökningen. I topp hamnade också Björn Borg och House of Dagmar, medan de flesta av de mindre bolagen inte alls nämner hållbarhet, CSR eller miljö på sina hemsidor eller i annan kommunikation.
Enligt Sustainable Brand Index från 2015 väger konsumenter i allt större utsträckning in hållbarhet vid sina inköp, samtidigt som fler och fler varumärken vill positionera sig som hållbara.

Läs hela rankningen här.