Ikea-beslut om försäljning av solceller i Sverige närmar sig

Nu utvärderas testförsäljningen i Storbritannien, Nederländerna och Schweiz. Därefter tas beslut om den svenska marknaden.

Foto: Jonatan Olsson/Futurniture
Foto: Jonatan Olsson/Futurniture

I veckan, vid lanseringen av Sveriges arbete för att nå de nya globala utvecklingsmålen, berättade statsminister Stefan Löfven (S) att många svenska företag ligger långt framme i omställningsarbetet. Han nämnde bland annat Ikeas mål att producera tillräckligt med förnybar energi för att täcka hela det egna behovet. Statsministern förklarade också att Ikea ”gör det enkelt för oss vanliga människor att leva miljövänligt med ledlampor och solpaneler”.

Det var 2013 som Ikea inledde ett test med försäljning av solcellspaneler på sina varuhus i Storbritannien, ett försök som sedan utvidgades till Nederländerna och Schweiz. I september 2014, när Miljöaktuellt intervjuade Jonas Carlehed, hållbarhetsansvarig på Ikea Sverige, förklarade han att det finns en ambition att sälja solpaneler även i Sverige men att det först behöver bli enklare och mer lönsamt för kunden att mikroproducera solel.

Med tanke på Stefan Löfvens tal i veckan, och eftersom Sverige har fått nya regler för investeringsstöd till solcellsanläggningar, frågade Miljöaktuellt Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea Sverige, om hur planerna ser ut framöver. I ett mejl svarar hon:

”Vi utvärderar nu testförsäljningen av solceller till kunderna i Storbritannien, Holland och Schweiz. Vi på Ikea Sverige inväntar med spänning analysen innan vi beslutar om hur vi går vidare.”

Ikea planerar att skala upp solcellssatsningen till ett tiotal marknader inom två till tre år, det kunde företagets hållbarhetschef Steve Howard berätta för Svenska dagbladet under klimattoppmötet i Paris förra året. I intervjun sa han bland annat:

– Vi har haft kunder som kommit in i butiken och letat handdukar och lämnat med solpaneler. Det är en mycket bra affär för dem, bättre än att sätta pengarna på banken.