Jonas Carlehed: ”Vi behöver förlänga livet på våra produkter”

Hallå där Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Vilka är de största utmaningarna i omställningen till en cirkulär ekonomi?

– Det är många utmaningar men en av de största är hur vi ska få till de beteendeförändringarna som vi alla vill få till. Vi behöver gå mot en ekonomi som förlänger livet för våra produkter, där vi använder mindre material vilket innebär att produkterna behöver leva längre liv. Det kan handla om delning, uthyrning och second hand, men utmaningen är att ta fram attraktiva erbjudanden för våra kunder.

Ni har många intressanta visioner som ni delar med er av, men kan du berätta om något konkret cirkulärt projekt som ni arbetar med?

– Vi jobbar på att få ut ännu fler reservdelar som det blir lättare för konsumenter att ta del av på ett användarvänligt sätt. Det är ett av många projekt som vi arbetar med och hoppas kan ge resultat.

– Sen jobbar vi också på att prata mer om de här lösningarna kring att förlänga livet. Om vi exempelvis har en kampanj om försäljning av soffor vill vi även berätta att för den som har en soffa hemma som behöver uppdateras eller personifieras har vi klädseln eller benen som kan förlänga livet på produkten. Jag hoppas att vi kan integrera det mer i samtalen med kunderna framöver.

En viktig del i att få igenom beteendeförändringen kan tänkas ligga i hur ni kommunicerar mot kund – känner du att ni kan göra något mer eller annorlunda på den fronten?

– Absolut, vi kommer från en sits där vi har velat ha allting klart innan vi pratar men nu har vi förstått att vi måste göra både och – walk and talk – och verkligen insett det. Det handlar också om att vi har insett att vi, i egenskap av att vara ett stort företag, även har ett stort ansvar att berätta om det vi gör.

Hur ser du på motsättningen i att en ökad återanvändning av produkterna kan tänkas leda till att färre nya produkter säljs?

– Vi ser det som en möjlighet för det kommer alltid finnas ett behov av nya produkter men självklart är vi medvetna om planetens begränsningar, med råmaterialbrist och så vidare. Vi ser också att vi behöver växa på vissa marknader i världen där människor går från fattigdom till en bättre vardag.

– Även i vårt samhälle behövs nya produkter, men vi behöver självklart också stötta våra kunder i att förlänga livet på befintliga produkter för att minska resursuttaget. För vår del är det inget motsatsförhållande, även om det självklart är en utmaning att göra affärer av det också. Men det är ingen tvekan om att vi välkomnar en sådan förändring.