Karolina Skog: ”Flygbranschen lever i en förlegad föreställning”

Foto: Norwegian & Kristian Pohl/Regeringskansliet

Miljöminister Karolina Skog (MP) har fått nog. Hon kan inte förstå de högljudda protesterna mot förslaget om en högst begränsad flygskatt. Hon svingar vilt mot oppositionens argument och flygbolagens klagan. ”Osant trams och förlegade ståndpunkter”, säger miljöministern om kritikernas argument.

Förslaget om en flygskatt har lett till en politisk dragkamp mellan Sveriges två gröna partier. På ena sidan står Miljöpartiet, med regeringen i ryggen, som menar att en nationell flygskatt är nödvändig för att minska den dramatiska ökningen av flygresandet och dess utsläpp. På andra sidan står Centerpartiet som, med stöd från övriga allianspartier, hotar att fälla regeringen om de går fram med flygskatten i höstbudgeten.

Miljöpartiet har stött på motgångar i flera hjärtefrågor under sin mandatperiod, vilket kan vara en anledning till varför frågan om flygskatt är så laddad för partiet. Aktuell Hållbarhet träffade miljöminister Karolina Skog för att ta reda på varför partiet och regeringen väljer att spela ett så högt spel kring flygskatten.

– Det som är viktigt är principen att alla delar av samhället, och alla transportslag, ska göra sin del i klimatarbetet. Det har blivit ännu tydligare nu eftersom vi har en klimatlag som i stort sett alla partier står bakom. För oss är det givet att gå vidare. Vi kan inte vara jätteskarpa mot biltrafiken och låta flyget vara skattefrälse, vilket det är i dag. Flygbranschen verkar leva i någon konstig verklighetsbild av att de ska kunna stå vid sidan av, säger Karolina Skog.

Centerpartiet, och alliansen, väljer att i stället för flygskatt förespråka en kvotplikt för bioflygbränsle. Vad vill ni göra för att öka andelen bioflygbränsle? 

– Vi har aviserat en utredning där en sak man ska titta på är motsvarigheten till reduktionsplikt för flygbränslen, men vi kan inte utgå från att tillgången till biobränslen kommer vara oändlig. Om trenden med att flyget ökar så mycket som det gör i dag fortsätter så kommer behovet av bioflygbränsle vara så stort att det inte är realistiskt att byta ut bränslet, utan vi måste påverka efterfrågan.

Varför inte fokusera mer på biobränsle för flyget, med tanke på att det tycks vara ett styrmedel som går hem hos en bredare grupp?

– Vi ser en stor potential i möjligheten att tillverka hållbara bioflygbränslen i Sverige, och nu lyckades Annie Lööf lista ut att vårt förslag var på väg och säga sitt först. Men jag kan lova dig att beredningen gick snabbare än på två dagar. Det var inte så att vi hörde deras förslag och sedan startade beredningen.

Hur ser du på att branschen, exempelvis Norwegian och SAS, påstår att flygskatten är ett hinder för att öka användningen av bioflygbränslen?

– De lever i en helt förlegad föreställning om att de ska lockas och pockas på att vara med i klimatarbetet. De behöver helt enkelt komma till samtiden och gå in i klimatarbetet som alla andra branscher och alla andra transportslag.

Din bild är att de har fel?

– Det tramsigaste argumentet som de för är att de ska flytta avgångarna från Arlanda till Kastrup. Kastrup är en bra flygplats men de har mycket högre startavgifter än Arlanda, och skillnaden mellan startavgiften är mycket större än den nya skatten så det är inte ett argument man kan ta på allvar.

I det lagförslaget som har kommit fram har ni inte valt att öronmärka pengar för exempelvis utbyggnad av järnväg eller stöd för ökad användning av bioflygbränsle. Varför? 

– Så funkar inte statsfinanserna – vi öronmärker inte skatteinkomster. Det gör man helt enkelt inte. Det är också ganska tramsigt när man hör politiker säga det. Det gör ingen regering utan det är typiskt sånt man kan höra i opposition.

Det hade kanske varit ett effektivt sätt att tysta kritikerna?

– Vi har väldigt höga ambitioner och har investerar mycket i miljö och klimat. Oppositionens alternativ är att sänka skatterna, och deras skattesänkningar i alternativbudgeten finansieras till stor del genom att de tar bort våra miljöinvesteringar. Om man inte kan tänka sig att ha några miljöskatter så har man heller inte råd med några miljöinvesteringar vilket framgår tydligt i oppositionens alternativbudget. 

Samtidigt som ni trycker på för flygskatten har Miljöpartiet stöttat regeringen i stödet till att bygga en ny flygplats i Sälen. Hur går det ihop?

– Flyget kommer vara ett alternativ för vissa delar av Sverige under en överskådlig tid. Flyget kommer vara viktigt för det regionala utvecklingsarbetet och besöksnäringen i vissa delar av landet. Jag vill inte lägga ner svenskt flyg men vill ha in det som en aktiv del i klimatarbetet. Vi vill dämpa ökningen framför allt vad gäller internationella resor.

Så ni vill inte att svenskarna flyger mindre?

– Vad vi tror är realistiskt med den här flygskatten är att den kan dämpa ökningstakten i antalet flygresor. Det är en realistisk förväntan. Om vi tittar på utredningen så är det inte vad den säger, jag tror inte det är en realistisk prognos för den här flygskatten. Det handlar om att den prognostiserade ökningen är ohållbar.