Konsumenterna: Vi ska inte leda den gröna utvecklingen

I en ny undersökning om bland annat konsumtionsmönster och miljömärkning pekar svenska konsumenter ut den grupp som de anser ska leda utvecklingen av mer hållbara produkter.

Konsultbolaget Yttra har i samarbete med undersökningsföretaget Yougov ställt frågor om hållbar konsumtion till 1 012 personer som representerar Sveriges befolkning när det gäller kön, ålder och geografi.
Av svaren framgår att nästan en fjärdedel (23 procent) anser att de anpassar sitt konsumtionsbeteende för att minska miljöbelastningen och mer än hälften anser att de har kunskaper om hur de ska göra detta. Däremot anser 69 procent att det i dag inte finns tillräckligt med alternativ på marknaden för att de ska kunna ändra sitt beteende ännu mer.

I undersökningen svarar vidare 55 procent att miljömärkta produkter inte bör kosta mer än konventionella. 15 procent accepterar att märkning innebär högre pris.

I enkäten får de
svarande genom rangordning av sex olika aktörer svara på vilka de anser bär det största ansvaret för att driva på utvecklingen mot mer miljövänliga produkter. Här kommer producenterna på första plats och anses alltså vara de som genom sin produktutveckling ska gynna mer hållbar konsumtion.
På delad andraplats placerar de svarande sig själva och politikerna/lagstiftarna. De två grupperna kan genom ansvarsfulla konsumtionsmönster respektive lagstiftning och styrmedel driva på utvecklingen av miljövänligare varor.
På de följande platserna kommer i tur och ordning handeln, miljöorganisationerna och medierna.