Konsumentverket: Då får banken kalla fonden ”hållbar”

Konsumentverket har granskat hur 15 banker och fondföretag marknadsför sig med gröna argument på sina webbplatser. Aktuell Hållbarhet ringde upp myndighetens jurist Malin Fors för att höra när man får marknadsföra finansiella produkter som hållbara.

hand full of money and holding a green plant

Konsumentverket har granskat hur 15 banker och fondföretag marknadsför sig med gröna argument på sina webbplatser. Myndigheten har både tittat på vad som står i texten och vilka symboler man använder sig av för att spegla sitt hållbarhetsarbete. Enligt lagen måste generella miljöpåstående beskrivas eller förklaras närmare om de ska användas. Företag som påstår sig ha en ”hållbar” produkt måste också bevisa på vilket sätt produkten är hållbar.
– Det finns ganska mycket regler för vad man får göra och vad man inte får göra. Men det handlar alltid om att man inte ska vilseleda konsumenterna så att de tror att den produkt man marknadsför har en större positiv påverkan på miljön än den faktiskt har, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket till Aktuell Hållbarhet.

När får man då kalla en fond eller pensionssparande för hållbart? Det får man göra först när man kan bevisa att hela produktens livscykel är hållbar enligt Malin Fors.
– Kan man inte göra det måste man ”kvalificera” produkten enligt internationella handelskammarens regler, det vill säga om den inte är hållbar till hundra procent så ska man förklara i anslutning till begreppet vad man menar med hållbart så att konsumenten förstår det.

Av de 15 bolag som Konsumentverket granskade denna gång så var det inte så många som bröt mot reglerna.
– Det var några företag som använde sig av uttryck som att kunderna ”pensionssparade för miljön” och sådana saker. I de fallen så kommer vi inleda ett par tillsynsärenden för där tycker vi att konsumenten kan bli vilseledd, säger Malin Fors.

 Var kan man vända sig om man vill veta vad som gäller för att få kalla sina finansiella produkter för hållbara?
– I den nya marknadsföringslagen finns lagen om otillbörliga marknadsföringsmetoder och där har EU-kommissionen tagit fram en vägledning, ett kapitel som handlar just om miljö. Sedan har även internationella handelskammaren, ICC, regler för marknadskommunikation och där finns det också specifika bestämmelser om miljö så att man kan få hjälp och vägledning om hur man kan marknadsföra de här produkterna. Om man tänker specifikt på fondområdet så har fondernas förening inrättat Etiska nämnden för fondmarknadsföring och de har kommit med ett vägledande uttalande om hur man får marknadsföra fonder med hållbarhetsargument. Så det finns ganska mycket information som man kan ta del av och de här reglerna är faktiskt ganska tydliga.