Kvinnliga entreprenörer uppfann manlig medarbetare för att få gehör

När Penelope Gazin och Kate Dwyer startade sin e-handelsplats Witchsy kände de sig tvungna att uppfinna en manlig medarbetare för att bli tagna på allvar.

För ett år sedan startade de Los Angeles-baserade konstnärerna Penelope Gazin och Kate Dwyer sin e-handelsplats Witchsy där man säljer tygmärken, t-shirtar, posters och böcker med ironiska budskap. Till en början hade de svårt att få gehör för sin idé bland affärsfolk och inom teknikbranschen. De upplevde att manliga utvecklare och designers inte tog dem på allvar och det gick ofta flera dagar innan de fick svar på mejl. För att lösa problemet uppfann de Keith Mann, en medarbetare som egentligen inte hade några särskilda egenskaper utöver det att han var man. Snart upptäckte Gazin och Dwyer att allt gick mycket smidigare när de använde sig av Keiths namn i kommunikationen.
– Det var som natt och dag. I vanliga fall tog det mig två dagar att få svar på mejl men Keith fick inte bara respons och uppdateringar, han fick också frågan om han villa ha hjälp med någonting annat, berättar Gazin och Dwyer för sajten Good Money.

Ett år senare har Witchsy sålt för 200 000 dollar och man har inte längre samma behov av Keith Manns tjänster. Men Penelope Gazin och Kate Dwyer utesluter inte att de kommer att plocka in honom igen ifall de uppkommer nya sexistiska problem.