”Nordin och Allianskollegorna svaret skyldigt om stöd till fossilfria bilresor”

DEBATT/REPLIK Regeringen har tydliggjort att stödformer som hittills stimulerat utvecklingen mot fossilfria bilresor säkras, skriver klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP).

nn (9 av 1)
Foto: Anders Hellberg

Rickard Nordin och Centerpartiet för en debatt i högt tonläge om stöden för att fler ska välja bilar som drivs av förnybara bränslen och el (Miljöaktuellt, 1 februari). Nordin är bekymrad över att andelen elbilar, laddhybrider, gas- och etanolbilar fortfarande är på 6,6% och ger bilden att andelen kommer att sjunka på grund av otillräckliga incitament.

Jag delar Nordins vilja att få fler bilköpare att välja de fossilfria alternativen. Det skulle minska klimatutsläppen och att Sverige kan sluta importera olja till exempel från Ryssland. Samtidigt ser vi att den här typen av bilar glädjande nog ökat sin andel av nybilsförsäljningen de senaste åren, ja nästan fördubblat den sedan 2013. Därför är jag mer optimistisk än Nordin.

Det regeringen nu gör är att differentiera supermiljöbilspremien utifrån miljönytta. Vi breddar premien så att det ska räcka till fler utan att skapa osäkerhet om vem som kommer få. Utöver detta säkerställer regeringen att utbyggnaden av laddstolpar tar fart i hela landet, samt att biogasproduktionen ökar från matavfall och lantbruk. Regeringens bedömning är att detta redan 2016 kommer leda till starkare efterfrågan på bilar som drivs på förnybart eller el. Den bedömningen gör även branschen.

Däremot är jag bekymrad över vad som skulle hända med denna utveckling om Alliansen skulle bestämma. Centerpartiet, Liberalerna och Moderaterna har helt olika förslag med den gemensamma nämnaren att de alla skulle minska stödet till den fossilfria bilresan. Liberalerna vill avskaffa hela supermiljöbilspremien omedelbart och i ett slag göra de rena elbilarna 40 000 kr dyrare i inköp. Moderaterna och Centerpartiet vill å sin sida ta bort differentieringen mellan rena elbilar och de större, mer miljöpåverkande laddhybriderna.

Centerpartiet tillför, trots Nordins höga tonläge, inga mer pengar till supermiljöbilspremien i sin budgetmotion. Om deras förslag skulle bli verklighet skulle stödet enbart räcka till början av året. Effekten skulle bli att de som köper elbil i slutet av året inte vet om de får något stöd – en situation som uppstått tidigare år och varit mycket olycklig. Centerns budget sänker däremot taket för rabatten på förmånsvärdet för miljöbilar på liknande sätt som regeringen. Det enda som förenar Allianspartierna är att de säger nej till lokala klimatinvesteringar genom Klimatklivet.

Centerpartiet och deras Allianskollegor är svaret skyldiga för hur fler ska välja en bil som drivs på förnybart eller el. Regeringen har tydliggjort att stödformer som hittills stimulerat utvecklingen mot fossilfria bilresor säkras. Detta är en del i målet att Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsländer och sprida goda exempel i världen.

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

.

.

.

.

.