Obegripligt om kilometerskatt

DEBATT/SLUTREPLIK Hur en skatt på avstånd ska utformas utan att försämra konkurrenskraften för företag och drabba landsbygden förblir en gåta. Bättre är att uppmuntra de som väljer en grönare lastbil, skriver Per Åsling och Anders Åkesson (C).

För varje gång regeringen uttalar sig i frågan om kilometerskatt blir det ännu mer obegripligt vad den egentligen vill. Först skulle man införa kilometerskatten till varje pris. Man viftade bort den massiva kritiken om att skatten kommer att slå hårt mot företag och jobb på landsbygden. Att kilometerskatten skulle äventyra klimatarbetet genom att försvåra produktionen av biobränsle i skogsindustrin brydde man sig inte heller om.

Sedan lade man ned hela utredningen, bara dagar innan den skulle presenteras. Orsaken var kort och gott att den inte höll måttet. När vi i en debattartikel (28/2) välkomnade att regeringen kastat utredarens förslag i papperskorgen svarade Miljöpartiet att man minsann inte alls gett upp tanken om en kilometerskatt (3/3). Man ska bara ”hitta ett system” först, där skatten inte får de negativa effekter som MP sent omsider nu verkar ha förstått att den medför.

Allt det där som man borde tänkt på från början är nu plötsligt väldigt viktigt. Skatten ska inte försämra konkurrenskraften för företagen och heller inte drabba landsbygden. Hur en skatt på avstånd ska utformas utan att få dessa effekter är en gåta som Miljöpartiet öppet medger att det inte har svar på. Att förslaget överhuvudtaget läggs fram under den här mandatperioden har nu reducerats till en ”ambition”. Vad Socialdemokraterna anser framgår inte av artikeln. De skriver inte under.

Den valhänta hanteringen av en så viktig fråga är förstås under all kritik. Först kastar man skattepengar på en kommitté i två år vars utredning åker direkt i dokumentförstöraren. Sedan lägger man fram en förhoppning om att skatten eventuellt blir verklighet innan valet, men det är mycket oklart i vilken form.

Vi upprepar därför vårt råd till regeringen: Uppmuntra de som väljer en grönare lastbil, i stället för att fortsätta fundera på hur ni ska beskatta landsbygden utan negativa effekter. Det går nämligen inte. Genom en klimatrabatt till dem som köper en lastbil som drivs klimatvänligt kommer utsläppen verkligen att minska, till skillnad från kilometerskatten som inte gör skillnad på fossilt och förnybart bränsle.

Och jo, det går att kontrollera vad förarna tankar. Dessutom är lastbilar som går på enbart förnybara bränslen, till exempel eldrivna, på stark framfart. Med en klimatrabatt lönar det sig att investera i en klimatvänlig lastbil. Med kilometerskatten får man betala lika mycket oavsett vad man tankar lastbilen med.

Per Åsling (C)
Ordförande i skatteutskottet

Anders Åkesson (C)
Trafikpolitisk talesperson