Paradiset blir världens första crowdfundade livsmedelskedja

Den hållbarhetsprofilerade matvarukedjan bjuder in alla som vill att bli delägare.

Matvarukedjan Paradiset planerar att bli världens första crowdfundade livsmedelskedja. Från och med den 26 september kan vem som helst bli delägare i Paradiset via plattformen Funded by me. Paradiset, som har en stark hållbarhetsprofil, driver idag tre butiker Stockholm. Genom crowdfundingkampanen hoppas man få in 8 miljoner kronor som ska användas till att öka expansionstakten. De nya delägare som handlar aktier för minst 1000 kronor får handla till 20 procents rabatt under ett års tid.
– Idén att använda oss av crowdfunding har funnits med enda från början. Men när vi startade 2014 var crowdfunding-marknaden i Sverige inte redo. Men under 2015 och 2016 kom två crowdfunding-plattformar som kunde hantera så pass stora storlekar att det blev intressant för oss, säger Paradisets grundare och vd Jesper Cullberg till Aktuell Hållbarhet.

Under våren har Paradiset blivit kontaktade av industriella aktörer och investerare.
– De industriella spelarna vill lära för att kunna använda sig av våra idéer och det tyckte vi kändes läskigt. För de finansiella aktörerna handlar det framförallt om att snabbt tjäna så mycket pengar som möjligt och det är inte heller riktigt det vi står för. Crowdfunding kändes som ett bättre alternativ, säger  Jesper Cullberg.

Vad är det som är bra med crowdfunding?
– Marknadsföring kostar jättemycket pengar och jag föredrar att lägga lägga de pengarna på att förbättra sortimentet och bygga bra butiker. Med crowdfunding kan man skapa ett engagemang och få människor att bry sig om det företag de är delägare i. Det gör att dem till mer lojala kunder som kanske kan tänka sig att lägga fem minuter extra på att gå till oss istället för den närmaste matbutiken. Det är det vi vill åt, kunder som handlar oftare och mer hos oss, och som fungerar som ambassadörer och talar om för sina vänner att vi finns.