Parlamentet ger grönt ljus till kritiserat utsläppsundantag

Med liten majoritet röstade parlamentet ner ett förslag om att stoppa undantagsregler för dieselbilar.

3073534264-300x190
Foto: EU-parlamentet.

EU:s hårt pressade bilindustri var lättade i dag efter en seger i EU-parlamentet. Med liten majoritet röstade parlamentet ner ett förslag om att stoppa undantagsregler för dieselbilar från att uppfylla utsläppsnivåerna för kväveoxid vid verkliga utsläppstester. De får nu överstiga gränsvärdet 80mg/km med mer än dubbelt så mycket fram till 2017. Från 2020 får nya bilar fortsatt överstiga gränsvärdet med 50 procent.
– Tyvärr fick inte ren luft, rättvis konkurrens och rättsstatsprincipen en majoritet i dag, sade Gerben-Jan Gerbrandy, liberal parlamentariker.
Christofer Fjellner (M) ansåg dock på Twitter att de regler som föreslogs var bra. Han följde därmed den grupp som ansåg att det var viktigt att reglerna kom på plats framför att kommissionen ska tvingas ta fram med ett nytt förslag.
– Sjukt oansvarigt av S och MP att idag försöka stoppa nya tuffa utsläppsregler för bilar.

Greg Archer vid miljöorganisationen Transport & Environment var inte nöjd med resultatet.
– Det är skamligt att de mäktigaste länderna i Europa anser att det är bra att behålla smutsig diesel för att skydda deras bilindustrin, medans medborgarna förgiftas.

Parlamentet hade bara möjlighet att skrota eller godkänna förslaget, som förhandlats fram i ministerrådet från ett kommissionsförslag förra året. I miljöutskottet i parlamentet föreslogs dock att förslaget skulle röstas ner.

Undantagsreglerna kommer att gälla fram till senast år 2023 och skärpas efter år 2020 om det är tekniskt möjligt, enligt industrikommissionären Elzbieta Bienkowska.

Enligt europeiska miljömyndigheten EEA bidrar utsläppen av kväveoxid från främst dieselbilar med omkring 72 000 för tidiga dödsfall varje år.