Per Ankersjö: ”Lättare att kommunicera hållbarhet i dag”

Per Ankersjö under A Beautiful Soups mingel med latinamerikanskt tema.

Hallå där Per Ankersjö (C), före detta stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad, numera PR-konsult och partner på A Beautiful Soup.

Hur gör man bäst för att påverka politiker?

– Man måste komma med någonting som är relevant för politiken. Det finns gott om möten med politiker som leder till att alla nickar och är överens, men sen händer absolut ingenting. Jag brukar säga att man antingen ska komma med någon kunskap som är attraktiv för politikern, någon idé som politikern kan driva själv eller så ska man ha en lösning på något problem som politikern brottas med.

– Någon av de här tre sakerna gör att det här mötet kan bli lyckat. Man ska inte komma dit och dra hela sin företagshistoria utan man ska komma till poängen och ha någon av de här tre sakerna – då brukar mötena sluta mycket bättre. Det gäller att få politikern att driva frågan och inte bara tycka som du i frågan.

Om man då gör enligt konstens alla regler men ändå har svårt att nå ut med sin fråga, finns det då något extra knep som man kan använda?

 – Någonstans måste det vara relevant; se till att få ett bra sammanhang där du kan prata med politikern, och inte stoppa den på väg ut från stadshuset när man är på väg till ett möte. Se i såna fall till att hitta ett sammanhang där man kan prata i lugn och ro.

Ett sätt att påverka politiker är att börja med allmänheten. Vad ska man då tänka på för att nå ut med sin hållbarhetskommunikation?

– Man kan till exempel hitta en oväntad allianspartner att skriva tillsammans med, exempelvis om man skriver en debattartikel eller gör ett utspel. Någonting som är oväntat skulle jag säga. Hållbarhetsfrågorna är inte helt lätta att nå ut med eftersom de ofta är ganska komplicerade och inte alltid top of mind hos människor och redaktioner. Att hitta ett oväntat sammanhang är därför viktigt.

Vad ska man tänka på att inte göra när man kommunicerar hållbarhet?

– Man ska alltid ha en respekt för frågan och inte skoja så att det kan uppfattas som att frågan är rolig eller inte särskilt allvarlig. Det måste finnas hjärta med i själva hållbarhetsfrågan. Så länge man har det tycker jag att man kan gå rätt långt.

Är det så att ribban är lägre när man kommunicerar hållbarhet än andra frågor?

– Jag tycker ändå att det har blivit lättare att kommunicera hållbarhetsfrågor än det var för några år sen, för då var det så himla blodigt allvar med allting. Nu finns det en större förståelse för att både social och miljömässig hållbarhet måste ha en ekonomisk hållbarhet i grunden också. Om man sa det för några år sedan skrek folk greenwashing direkt, och så är det ju inte i dag.

Till sist, vad ser du mest fram emot under Almedalsveckan?

– Jag ser fram emot många intressanta samtal för det är vad Almedalsveckan handlar om, nätverkande. Almedalen är också en av de viktigaste kreativa motorerna i vår demokrati, så jag kan bli ganska irriterad över debatten som har varit om Almedalens vara eller inte vara. Det är någonting som vi ska vara tacksamma för och vårda.