Professorn: ”Väldigt dålig tajming”

Miljöaktuellt ringer upp Gunnar Falkemark, professor i statskunskap vid Göteborgs universitet, som beskriver framväxten av det svenska bilsamhället i sin senaste bok Politik, mobilitet och miljö: om den historiska framväxten av ett ohållbart transportsystem.

— Det här är ett helt väntat beslut. Det är en politisk kompromiss från valet 2006. För att moderaterna skulle gå med på att införa trängselavgifter var priset att överskottet skulle gå till detta projekt. Så det var klart redan hösten 2006.

Ministrarna säger att Förbifarten är en miljöanpassad motorväg som minskar belastningen på trafiksystemet?

— Internationell forskning visar väldigt tydligt att nya stora motorvägar genererar mer trafik. Det tar några år men sedan kommer det som ett brev på posten. Och vill man uppnå miljömålen så är detta naturligtvis fel åtgärd. Det bär av åt helt fel håll.

Men den här vägen kommer att byggas för framtidens bilar med låga eller inga utsläpp alls?

— Det tar fruktansvärt lång tid för elbilarna att slå igenom och frågan om de kommer att göra det någon gång. Det står skrivet i stjärnorna. Så miljöeffekterna av projektet är väl kända och de är inte positiva.

— Det är ingen som vet med säkerhet om elbilen har en framtid.
Att elbilarna slår igenom stort är bara en gissning. Och då ska man komma ihåg att det bara handlar om framtidens privatbilar. Det är ingen människa som tror att framtidens lastbilar kommer att gå på el.
— Vi väntar fortfarande på det stora genombrottet för batteritekniken – och det har vi gjort i 100 år. I USA jobbade man mycket med elbilar runt år 1900 och då kunde ett fordon köra mellan 3 och 5 mil. De går ju inte så fantastiskt mycket längre idag, 100 år senare. 

— Så att tro att bilparken är väsentligen annorlunda om tio år det är väldigt optimistiskt.

Hur påverkar detta projekt Sveriges trovärdighet i de internationella klimatförhandlingarna?

— Det är väldigt dålig tajming. Det skickar ut konstiga signaler.

— Dessutom är det ett projekt med en optimistkalkyl på 28 miljarder kronor. Det behöver inte gå lika illa som för Hallandsåsen men ändå. Ingen tror på allvar att den kostar 28 miljarder när det kommer till kritan, vilket gör projektet ännu mera olönsamt.