Så förklarar Ikea chaufförernas usla arbetsförhållanden

I ett uppmärksammat BBC-reportage som sändes i veckan intervjuas flera chaufförer som kör för underleverantörer till Ikea. Samtliga vittnar om usla arbetsförhållanden. Nu har Ikea kommenterat chaufförernas arbetsvillkor.

170316Ikea

I december förra året gick fackorganisationen International Transport Workers Federation (ITF) ut med uppgifter om att de lastbilschaufförer som arbetar för underleverantörer till Ikea har usla arbetsförhållanden. ITFs granskning visade att chaufförerna kunde tjäna så lite som 2000 kronor i månaden och att de ofta tvingades bo i sina fordon under flera månader i sträck. Dessutom bröt underleverantörerna mot både kör- och vilotider.

När Dagens Industri rapporterade om ITFs granskning berättade en representant för det svenska Transportarbetarförbundet att man under ett par år fört diskussioner med Ikea och att man erbjudit företaget att bistå dem i kontrollen av underleverantörerna, men att man inte fått den respons man förväntat sig. Från Ikeas sida hänvisade man till företagets eget regelverk för revision och kontroll av underleverantörerna.

I veckan gjorde BBC en egen granskning av Ikea-chaufförernas arbetsförhållanden. I ett uppmärksammat reportage intervjuades flera chaufförer som vittnade om låga löner och dåliga arbetsförhållanden. Nyheten plockades upp av flera internationella nyhetsmedier.

I ett pressmeddelande tidigare i onsdags kommenterade Ikea för första gången chaufförernas arbetssituation. Möbeljätten skriver att man sympatiserar med chaufförernas kamp för goda arbetsförhållanden och att det är mycket viktigt för företaget att de förare som transporterar Ikeas produkter har rättvisa arbetsvillkor. Vidare skriver Ikea att man arbetar med en uppförandekod som ställer tydliga och strikta krav på alla transportleverantörer när det gäller löner, arbetsvillkor och att man följer gällande lagstiftning. Företaget uppger att man under 2016 genomförde 174 revisioner och 97 direktintervjuer med förare. Att det trots detta visat sig att förare utnyttjats är beklagligt menar Ikea som dock tillägger att man har en marginell del av den europeiska vägtransportmarknaden. För att komma till rätta med problemet uppmanar man till samarbete mellan fackförbund och olika nivåer inom näringsliv och politik.