Så vill Lena Ander rusta hållbarhetscheferna

Sedan många år är det tydligt att allt fler miljöchefer utvecklats till att bli hållbarhetschefer med krav på helt nya kunskaper och färdigheter. Vart är vi egentligen på väg? Det frågar vi NMC:s nya generalsekreterare Lena Ander som vet hur hon vill rusta hållbarhetschefen för framtidens utmaningar.

Det händer mycket i näringslivet och bland dess miljö- och hållbarhetschefer. Fördjupade kunskaper om mänskliga rättigheter och förmåga att tänka och bidra affärsstrategiskt värderas allt högre.

Lena Ander är sedan i sommar ny generalsekreterare på Näringslivets miljöchefer (NMC), en ideell förening som samlar 250 företag och organisationer. Med en bakgrund som expert på social hållbarhet i tillväxtmarknader och från konsultbranschen, Näringslivets Internationella Råd och Global Compact (FN) är hon en del av den pågående förändringen som sker – och kan definitivt bekräfta den.

– Miljöchefsrollen förändras drastiskt och förväntan på rollen är inte längre bara att leverera miljöexpertis utan mycket mer omfattande än så. Hållbarhetscheferna behöver idag kunskap om strategi och styrning, hållbar affärsutveckling och social hållbarhet. De förväntas behärska frågor som transparens, intressentdialoger, rapportering och redovisning, korruptionsproblematik, mänskliga rättigheter och mångfald – för att nämna några områden. Han eller hon måste dessutom förstå och kunna argumentera för vikten och behovet av humana och finansi­ella resurser, säger Lena Ander.

Vad är det som driver utvecklingen?
– Vi ser allt mer smarta och sparsamma lösningar där teknik och innovation driver utvecklingen. Medierna har tagit sig i kragen och är självklart pådrivande, liksom vissa investerare.
– Hållbarhetsfrågorna har politiserats ytterligare, i synnerhet i upptakten av superval­året och kraven om strategi och styrning från finansdepartementet har varit tydliga liksom hårdare redovisningskrav från Bryssel. Även dialog och samarbeten har varit affärsutvecklande mellan företag, offentlig verksamhet och civilsamhälle, bland annat på svåra tillväxtmarknader. För B2C märks en allt högre röst från konsumenterna, alltså millennials (nästa generation).

Hur ser det ut framöver? Hur vill du utveckla NMC för att möta framtidens behov?
– Framtidens hållbarhetschef sitter på en affärskritisk (cross-functional) position högt upp i organisationen och arbetar övergripande, strategiskt placerad i bolagets organisation, säger Lena och fortsätter:
– Jag vill hjälpa NMC:s medlemmar och hållbarhetschefer att bli mer strategiska, ligga steget före och framför allt att bli mer framgångsrika i hållbarhetsarbetet. Jag vill också bidra till ett mer internationellt perspektiv, en global omvärldsbevakning. Ett företag som arbetar med hållbarhetsfrågor idag måste ha med det internationella perspektivet. Sverige är ett exportland som exporterar varor och tjänster till ett värde som motsvarar 46 procent av vår BNP och importerar för drygt 40 procent. Många av våra medlemmar har komplexa leverantörsled med både insatsvaror, tjänster och försäljning i tillväxtmarknader som hållbarhetschefen måste ha koll på.

Så vad är utmaningen för dagens miljö- och hållbarhetschefer? Vad borde de fokusera på för att bli bättre?
– Att ta mer plats och ta för sig, säger Lena och skrattar.

Det här är ett utdrag av en artikel som publiceras i kommande pappersutgåvan av Miljöaktuellt som kommer ut den 27 augusti.