”Självkörande fordon måste bli fossilfria”

När teknik och regelverk nu utvecklas för självkörande fordon är det viktigt att fordonen samtidigt blir fossilfria, menar Einride, företaget bakom världens första el-lastbil utan förarhytt.

En miniatyrversion av den självkörande el-lastbilen på Öland fjärrstyrs från Almedalen. Bilden är ett montage.

Med en förarlös och eldriven lastbil på plats i Almedalen vill det svenska företaget Einride bidra till utvecklingen av fossilfria transporter. Till år 2020 finns en beställning på att 200 fordon ska transportera gods mellan Göteborg och Helsingborg, fram till dess måste dock regelverk för sådana transporter komma på plats.

– Nu är ett regelverk för testkörning på gång och vi hoppas få ett sådant tillstånd till i höst. Det viktiga när samhället nu ska anpassa sig till den här typen av fordon är att den förarlösa tekniken kopplas ihop med fossilfria bränslen, annars leder det kanske bara till att det kör runt självstyrande fordon som går på diesel, säger Henrik Wallström, affärsutvecklare på Einride.

Utöver el-fordonsteknikens klimatfördelar pekar Einride på förbättrad arbetsmiljö för chaufförer som slipper köra långa sträckor. Lastbilen, med namnet ”T-pod”, är dock inte helt självkörande. Den kan vid behov fjärrstyras av en operatör.

– I inledningsskedet är tanken att T-poden är självgående på motorvägen och att den fjärrstyrs vid på- och avkörning. Behovet av fjärrstyrning ska sedan minskas succesivt, säger Henrik Wallström.

T-poden som är drygt sju meter lång kan köras i ungefär 80 kilometer i timmen och tar sig 20 mil på en laddning. Lastutrymmet beskrivs som jämförbart med en ungefär tio meter lång konventionell lastbil, då även utrymmet för förarhytt kan lastas.