Social superentreprenör startar normkritisk contentbyrå

Fotografen, entreprenören och föreläsaren Felicia Margineanu startar normkritisk contentbyrå.

När Felicia Margineanu började arbeta som fotograf var hon 15 år och drömde om att bli världens bästa modefotograf. Men snart insåg hon att modeindustrin var en sexistisk bransch som var svår att förändra. Som 21-åring grundade hon ”Oh snap Sweden” en normkritisk fotoagentur som fick stort genomslag. Tre år senare ger hon sig nu in i reklam- och mediebranschen med det nystartade bolaget Margineanu Agency.
– Vi jobbar med content baserat på bild och rörlig bild utifrån min erfarenhet som fotograf. Utgångspunkten är jämställdhet, jämlikhet och mångfald. Det content som vi skapar är samhällsengagerande och utmanar de normerna och skönhetsidealen som vi har idag, berättar Felicia Margineanu för Aktuell Hållbarhet.

Felicia Margineanu tycker att det är lite märkligt att Sverige som är ett av världens mest jämställda länder, inte kommit längre när det gäller normkritisk reklam.
– Om man tittar på hur vi producerar och konsumerar reklam så är det fortfarande väldigt skevt. Jag tror att många, speciellt större bolag, har en utmaning i att kunna ”walk the talk”. Man säger att man vill stärka unga tjejer, eller att man står för jämställdhet men i praktiken gör man inte så mycket. Det beror nog delvis på att man saknar konkret kunskap om hur man jobbar med social hållbarhet i sin kommunikation och här hoppas vi kunna komma in och hjälpa företagen, säger hon.

Vad har ni fått för respons så här långt?
– Vi gick ut med pressmeddelandet idag men både Dagens Media och Resumé har pushat för oss så det är jättekul. Nu får vi se vilka modebolag som vill jobba med oss.