Svensk forskare: Flygbranschens subventioner skadar miljön

Flygbranschens subventioner bidrar till att skapa en överkapacitet för flyget, visar en ny studie från Linnéuniversitet.

Rapportförfattarna konstaterar att överkapaciteten leder till låga priser, som i sin tur skapar ökad efterfrågan och därmed negativa kostnader för miljön. Stefan Gössling, professor i turismvetenskap på Linnéuniversitetet, som är medförfattare till studien konstaterar att det finns mängder av studier som visar på flygets ekonomiska nytta, men menar att dessa studier inte ger hela sanningen då flygindustrin får väldigt mycket subventioner.
– Det finns en uppsjö av olika former av subventioner som går till tillverkare av flygplan, till dem som tillhandahåller infrastruktur och även till flygbolagen själva. Det rör sig om väldigt stora summor. Även om vi inte vet exakt hur mycket pengar det är vet vi att det är miljarder som kommer in årligen, säger Stefan Gössling till Aktuell Hållbarhet.

Studien erbjuder en konceptualisering för att beräkna hur stora flygbranschens subventioner är. Författarna har huvudsakligen fokuserat på direkta subventioner, i form av ekonomiskt stöd. Stefan Gössling berättar att de inte har tagit med subventioner i form av uteblivna kostnader för externaliteter, exempelvis kostnader för koldioxidutsläpp, men konstaterar att även detta är ett stöd till branschen.
– Vi drar slutsatsen att det finns en överkapacitet som mycket sannolikt är kopplad till subventioner. Det finns risker som uppstår på grund av dessa subventioner eftersom företag i flygbranschen inte fungerar som ett vanligt företag. Det finns även en miljöeffekt på grund av att flygbranschen inte betalar för sina klimatkostnader fullt ut, säger Stefan Gössling.
Författarna förespråkar nu en granskning av subventionerna, som oftast är dolda eller svåra att genomskåda.