Tre förnybara områden där det går trögt

Även om Sverige får allt mer förnybart i energisystemet finns det områden där det går mycket trögt. Här är tre aktuella fall och bakomliggande orsaker.

gobi1
Bioenergianläggningen Gobigas i Göteborg. Foto: Rob Vanstone

E85-försäljningen på de svenska mackarna

Efter att pumplagen trädde i kraft i Sverige 2005 innebar det att de största bensinstationerna blev skyldiga att tillhandahålla också ett förnybart drivmedel. De flesta satsade på E85, där drivmedlet består av cirka 85 procent etanol och 15 procent bensin. Men försäljningskurvorna har de senaste åren börjat peka allt mer nedåt. Exempelvis såldes endast omkring 4 100 kubikmeter E85 i november förra året, en nedgång med 56 procent jämfört med samma månad året innan, detta enligt statistik från Svenska petroleum och biodrivmedel institutet. Prisfaktorn i kombination med att det nästan inte säljs några nya E85-bilar sägs vara anledningen.

Bygget av havsbaserad vindkraft i Hanöbukten

I länder som Tyskland och Storbritannien satsas det just nu stort på vindkraft till havs. I Sverige går det däremot trögare. Den rödgröna regeringen har visserligen dragit i gång flera utredningar på området, men några konkreta beslut från politiskt håll har ännu inte kommit. Ett av de tydligaste exemplen gäller projektet Blekinge offshore som omfattar en ansökan om uppförandet av 500-700 vindkraftverk i Hanöbukten. Mark- och miljödomstolen har sagt ja till projektet, och i februari 2013 lämnades ärendet över till regeringen för det definitiva avgörandet. Alliansregeringen tog dock aldrig tag i frågan som därför hamnade på klimat- och miljöminister Åsa Romsons (MP) bord. Men något regeringsbeslut har ännu inte kommit, utan ärendet är fortsatt under beredning.

Kommersiell biogasanläggning i Göteborg

GoBiGas, som är Göteborg Energis satsning på produktion av biogas genom förgasning av biobränsle och spill från skogsbruket, har gjort banbrytande insatser på området. Arbetet var från början tänkt att bestå av två etapper, där den första skulle resultera i en demonstrationsanläggning och den andra i en kommersiell anläggning. I början av december förra året beslutade dock Göteborgs kommunfullmäktige, med 41 mot 40 röster, att ställa sig bakom allianspartiernas yrkande som innebär att planerna på etapp två skrinläggs och att Göteborg Energi ska utreda konsekvenserna av att helt avsluta bolagets åtaganden på biogasområdet.

Nuvarande styrmedel och energipriser sägs vara anledningar till att det just nu är så svårt för alla som investeringar i kommersiella anläggningar inom biodrivmedel att nå lönsamhet.