Hållbar ekonomi: Så räknar du på hållbarhetsarbetets lönsamhet

Hallbar ekonomi

Denna utbildning lär dig att räkna på hur hållbarhetsarbetet påverkar affären och lönsamheten. Syftet med kursen är att ge dig färdigheter i att ta fram beslutsunderlag för företagssatsningar där hållbarhet och affärsmässighet går hand i hand. Under dagen går vi bland annat igenom en steg för steg-metodik i att räkna på hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar företagets lönsamhet direkt och indirekt.

Hållbar utveckling är en ödesfråga för mänskligheten och får allt större strategisk betydelse för företag i alla branscher. Många är övertygade om att satsningar på miljö, klimat och socialt ansvar i de flesta fall är bra för affärerna. Till exempel visar en undersökning utförd hösten 2015 av Demoskop att sju av tio svenska företag anser att hållbarhetsarbete är lönsamt.

För att gå från idé till handling och göra större satsningar kräver dock en företagsledning ett välgrundat beslutsunderlag med siffror på hur företagets intäkter och kostnader påverkas för att våga göra några större satsningar.

Denna utbildning syftar till att du ska lära dig hur du kan omsätta ett hållbarhetsprojekt till affärsvärde och därmed hur mycket projektet faktiskt är värt i kronor.

Under dagen går vi igenom en steg för steg-metodik för hur man kan räkna på företagets lönsamhet i ett hållbarhetsprojekt. Utgångspunkten är vedertagen metodik för hur investeringar traditionellt bedöms finansiellt, men applicerat på hållbarhetsområdet.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur olika typer av hållbarhetsprojekt påverkar olika branschers lönsamhet
  • Hur man räknar på direkta effekter av hållbarhetsarbete (till exempel resursbesparing eller ökad försäljning)
  • Hur man räknar på indirekta effekter av hållbarhetsarbete (till exempel förbättrat varumärke och ökad kundlojalitet)
  • Hur man hanterar osäkerheter i kalkylen
  • Hur en företagsledning fattar sina beslut och vilka krav det ställer på beslutsunderlag för hållbarhetsinvesteringar
  • Vilka faktorer som är viktiga för olika målgrupper inom företaget när man vill ha igenom en hållbarhetsinvestering
  • Grundläggande ekonomiska begrepp som diskonteringsränta, ROI och nuvärdesprincipen

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildning vänder sig i första hand till de som arbetar med verksamheter som förväntas vara lönsamma, till exempel:

  • Miljö- och hållbarhetschefer.
  • Konsulter
  • Ekonomer
  • Affärsutvecklare
  • Företagsledning
  • Affärs- och produktansvariga som vill skapa ökat affärsvärde genom att integrera hållbarhet i sin affär

MÅL MED UTBILDNINGEN
Att ge deltagaren:

  • Verktyg för hur man översätter ett hållbarhetsarbete till företagsekonomiskt affärsvärde
  • Förståelse för hur en företagsledning värderar hållbarhetsarbetet
  • En argumentationsmodell för hållbarhetsarbete utifrån affären

Program

09.00    Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare

09.30    När är hållbarhetsarbete lönsamt?
Exempel på företag som kunnat påvisa en konkret koppling mellan hållbarhetsaktiviteter och ekonomiskt resultat.

10.00    Direkta effekter
Vi går igenom första delen av metodiken – direkta effekter
– Ekonomiska begrepp – diskonteringsränta, resultat- och balansräkningens huvuddelar
– Sätta upp en investeringskalkyl för hållbarhetsarbetet
– Så hanteras och beskrivs osäkerheter i kalkylen
– Hur kopplar vi ihop vårt arbete med andra strategiska värden

10.30    PAUS

10.50    Fortsättning direkta effekter

12.00    LUNCH

13.00    Indirekta effekter
Vi går igenom andra delen av metodiken – indirekta effekter
– Vi sätter värden på saker som varumärke, lojala kunder mm
– Vi diskuterar rimliga antaganden för ökade intäkter och kostnadsbesparingar baserat på till exempel 5 % mer lojala kunder
– Riskmodeller
– Hur kopplar vi ihop vårt arbete med andra strategiska värden

14.50    PAUS

15.10    Målgrupper
– Vilka måste du övertyga för att få igenom din satsning?
– Så ställer man upp en investeringskalkyl så att en CFO blir trygg utan att marknadschefen somnar

15.40    Presentation
– Vi kommer under dagen gått igenom ett exempel case som grupperna nu presenterar och diskuterar.

16.30 – 17.00    Sammanfattning och avslut

 

hallbar-ekonomi

Kursinformation

Datum: 31 maj 2017
Tid: 09.00–17.00
Plats: IVAs Konferenscenter, Grev Turegetan 16, Stockholm
Pris: 6 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Ytterligare kurstillfälle:

14 mars 2017 >>

 

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post: manus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

Markus Ekelund/2050Markus Ekelund
Markus Ekelund har drivit lönsamma och växande företag de senaste åtta åren, sedan två och ett halvt år som vd på konsultbolaget 2050. Visionen är samma för Markus som för 2050, ”Goda affärer på en planet i balans”, därför ett olönsamt företag inte heller är ett hållbart företag. Under de senaste åren har Markus tagit fram flera rapporter med inriktning på hur företag kan bli mer lönsamma genom att integrera hållbarhet i sina affärsbeslut. Några av hans tidigare uppdrag har varit vd på managementkonsultbolaget Frontit när det blev Gasell-företag tre år i rad, ansvarig för globala infrastrukturportföljen på H&M och ansvarig för Cap Geminis Business Intelligence-erbjudande. Totalt har Markus över 15 års erfarenhet av affärsutveckling. Markus är en van och pedagogisk föreläsare och har hållit kurser inom skilda områden som IT, beslutsstöd och projektstyrning.

Malin Forsgren/2050Malin Forsgren
Malin Forsgren har över 20 års erfarenhet från försäljning, marknadsföring, produktledning och affärsutveckling i telekomvärlden. Sedan ett år tillbaka är Malin senior konsult på 2050 med ansvar att driva Cleantech Östergötland, ett nätverk för att skapa nya affärsmöjligheter för miljöteknikföretag i regionen. Malin brinner för att koppla ihop hållbart företagande med ekonomisk rapportering, uppföljning och analys. Genom att använda etablerade och befintliga rapporteringsvägar ges en god grund för att visa hur hållbarhetsarbetet påverkar ett företags kort- och långsiktiga intäkter, kostnader och lönsamhet. Malin är en engagerad föreläsare som har god vana att leda utbildningsaktiviteter.

Tips!


Solenergi – så blir solpaneler på era fastigheter en lysande affär

Förutsättningarna för att producera egen solel är bättre än någonsin och kostnaderna går stadigt ner. Under denna heldagsutbildning får du lära dig hur du hittar de byggnader som har bäst möjligheter för solelproduktion i ert fastighetsbestånd. Vi går igenom hur du skapar ett business case för solel genom att räkna på vad investeringen kostar samt vilken avkastning som kan förväntas.

Cirkulär ekonomi: introduktion till cirkulära affärsmodeller, produkter och tjänster

Cirkulär ekonomi är ett synsätt som på senare år vunnit allt mer mark. Löftet är ökad affärsnytta genom att materialla resurser används mer effektivt, genom smartare återvinning och affärsmodeller som bygger på att hyra, dela och tjänstefiera. Den här utbildningen ger dig en inspirerande introduktion till området cirkulär ekonomi. Förutom teoretiska kunskaper går vi igenom mängder av exempel från såväl näringsliv som offentlig verksamhet.