Leverantörsgranskning på plats

OBS! Detta kurstillfälle har redan varit!

Aktuellt kursutbud hittar du här>>

levgranskning pa plats 590

Den här utbildningen ger dig kunskap att utvärdera dina leverantörers hållbarhetsarbete vid på plats besök. Vi lär dig vad du ska lyssna och titta efter när du besöker din leverantör för att identifiera risker och brister inom hållbarhetsområdet. Vi går igenom användbara verktyg och genom praktiska exempel lär du dig hur du kan utvärdera din leverantörs hållbarhetsarbete.

Dagens leverantörskedjor är ofta komplexa, djupa och inte minst globala, vilket innebär en stor utmaning för många företag. Den här utbildningen har ett internationellt perspektiv och tar avstamp i de vanligaste riskerna i leverantörskedjan inom miljö, hälsa & säkerhet, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter och korruption både ur ett geografiskt och ett branschperspektiv. Utbildningen bygger till stor del på exempel från verkligheten, baserade på kursledarnas egna erfarenheter från inspektioner genomförda i olika branscher runt om i världen.
Du som deltagare kommer att introduceras för en process för leverantörsgranskning och få applicera dina nya kunskaper i workshops för att vara bättre förberedd på att själv genomföra leverantörsgranskningar på plats.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– En kort introduktion till hållbarhet
– Varför kravställning på leverantörer är viktigt och hur det görs på bästa sätt
– Hur du identifierar risker i leverantörskedjan
– Hur du förbereder dig inför ett på plats besök hos en leverantör
– Vad du ska tänka på under ett besök för att kunna identifiera och tolka risker
– Hur eventuella oegentligheter hanteras och följs upp

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som har kontakt med leverantörer och/eller är intresserad av frågorna och vill lära dig mer, till exempel:
– Inköpare
– Kvalitetsinspektörer
– Miljö- och hållbarhetssamordnare
– Miljö- och hållbarhetschefer
Du behöver inte ha några förkunskaper inom området.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge deltagaren kunskap att:
– Arbeta med kravställning på leverantörer
– Förbereda på plats besök
– Utvärdera leverantörers hållbarhetsarbete vid på plats besök
– Följa upp hållbarhetsarbetet med leverantörer där oegentligheter påträffats

Program

09.00    Välkomna

Introduktion
Utbildningen börjar med en genomgång av grunderna i CSR. Vilka områden som ingår i begreppet och vilka motiven är för att arbeta med dessa frågor. Vi introducerar en process för leverantörsgranskning som vi sedan fördjupar oss i under utbildningen.

10.10 – 10.30 PAUS

Risker i leverantörskedjan
Efter pausen går vi igenom vanliga CSR-risker i leverantörskedjan både ur ett geografiskt och ett branschperspektiv. Vi visar på hur en riskanalys kan användas som verktyg för att förstå vilka leverantörer som utgör den största risken.

Kravställning
Därefter fördjupar vi oss i hur och vilka krav man bör ställa på sin leverantörskedja. Kravställning är grunden för all leverantörsuppföljning. Om man inte har ställt krav på rätt sätt har man ingenting att följa upp gentemot.

Förberedelser inför ett leverantörsbesök
Hur förbereder man sig för ett besök hos en leverantör. Vad bör man ta reda på och hur och var kan man söka efter informationen.

Workshop 1
Förmiddagen avslutas genom att påbörja avsnittet om uppföljning av leverantörer genom en gruppövning där deltagarna ska analysera och diskutera ett självbedömningsformulär som en leverantör har besvarat.

12.00 – 13.00 LUNCH

Leverantörsgranskning på plats
Vad kan man titta och lyssna efter vid ett leverantörsbesök rörande hälsa och säkerhet, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, miljö och korruption. Vi går igenom konkreta indikationer på problem och hur man ska tolka och följa upp dem. Vi använder oss av praktiska exempel illustrerade med bilder från inspektioner som Ethos International har genomfört i olika länder runt om i världen.

14.30 – 14.50 PAUS

Workshop 2
Efter kaffepausen är det dags för ännu en workshop där deltagarna utifrån verkliga exempel ska identifiera brister hos leverantörer. Vi diskuterar gemensamt igenom resultaten från varje grupp.

Hur åtgärdar man funna brister
Sista delen i leverantörsprocessen fokuserar på vilka möjliga åtgärder som finns för att hantera eventuella oegentligheter som upptäckts hos en leverantör. Vi visar exempel på hur en Corrective Action Plan (CAP) kan se ut.

Nästa steg
Vi berättar mer om oberoende tredjepartsinspektioner. Hur de skiljer sig från en leverantörsgranskning på plats. Vi presenterar exempel på olika branschsamarbeten och globala standarder för oberoende tredjepartsgranskningar.

Sammanfattning och avslutande frågestund
Utbildningen avslutas med en sammanfattning av dagen och en avslutande frågestund.

16.30    Avslut

Kursinformation

Datum: 7 mars 2017
Tid: 09.00-16.30
Plats: Saturnus Konferens, Hornsgatan 15, Stockholm
Pris: 6 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

anna-lindstedtAnna Lindstedt
Anna Lindstedt, som har arbetat som VD och senior advisor på Ethos International sedan 2008, har lång erfarenhet från att hjälpa globala företag med deras strategiska hållbarhetsarbete i allmänhet och supply chain management i synnerhet. Anna är SA8000 certified basic auditor. Dessutom har hon mångårig erfarenhet som utbildare och föreläsare. Anna är i grunden utbildad civilekonom från Uppsala universitet och har mångårig erfarenhet av kommunikationsfrågor från det privata näringslivet, bland annat som Kommunikationschef och IR-chef. Anna har tidigare arbetat som konsult med inriktning på ledningssystem och strategiska frågor inom miljöområdet.

Tips!


Organisatorisk och social arbetsmiljö enligt Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter

Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) trädde i kraft 2016. De tydligare reglerna ska göra det lättare för arbetsgivare att främja hälsa och öka organisationens förmåga att motverka ohälsa. Under denna heldagsutbildning får du får lära dig innebörden av de nya reglerna, och hur du praktiskt kan och bör arbeta utifrån de nya föreskrifterna på ett sätt som stödjer hälsan, affären och lönsamheten.

Arbetsmiljö enligt nya standarden ISO 45001

I början av 2018 lanseras ISO 45001, den första internationella ISO-standarden för arbetsmiljö. Under denna tvådagarsutbildning får du initierade kunskaper i ISO 45001, som ersätter OHSAS 18001, och de nya kraven på omvärlds- och invärldsanalys, intressenter och deras arbetsmiljökrav, ledarskap, risker och möjligheter samt styrning av leverantörer, entreprenörer och outsourcade processer.

Diplomerad strateg – social hållbarhet

Välkommen till vår tvådagarsutbildning i att arbeta strategiskt med social hållbarhet. Utbildningen lägger stor vikt vid konkreta metoder och verktyg för arbeta processbaserat med olika områden inom social hållbarhet. Målet med utbildningen är att du som deltagare ska utvecklas i din roll och få arbetet med social hållbarhet att genomsyra hela organisationen.

Redovisa mänskliga rättigheter enligt UN Guiding Principles Reporting Framework och GRI

Att respektera mänskliga rättigheter och att vara transparent blir allt viktigare för företag och organisationer. Den här utbildningen lär dig hur man på ett korrekt sätt redovisar arbetet med mänskliga rättigheter enligt de ledande ramverken United Nations Guiding Principles Reporting Framework och GRI Standards. Vi går även igenom hur man kommunicerar MR-arbetet trovärdigt och effektivt.

Leverantörsgranskning på plats

Den här utbildningsdagen ger dig förståelse för de vanligaste CSR-riskerna i leverantörskedjan och hur du kan hantera dessa. Under utbildningen får du grundläggande kunskaper i hur en leverantörsgranskning går till och vilka praktiska verktyg som finns att tillgå.

Grundkurs i hållbarhet och CSR

Har du precis börjat arbeta med hållbarhet och Corporate Social Responsibility (CSR) eller är du intresserad av frågorna och vill veta mer? Då passar denna grundkurs i hållbarhet och CSR utmärkt för dig!

Mäta och värdera social hållbarhet

Under denna heldagsutbildning får du lära dig att mäta och värdera den sociala nytta som er organisation skapar och hur informationen kan användas i styrmodeller och beslutsunderlag.