Masterclass hållbarhetskommunikation

Masterclass Hallbarhetskommunikation

Denna utbildning lär dig att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt. Under dagen får du bland annat lära dig vilka målgrupper som triggas av vilka argument, hur du undviker greenwash och hur du bygger ett trovärdigt, hållbart varumärke.

Bra hållbarhetskommunikation är en nyckel till att driva såväl förändringar som affärer. Det kan vara utmanande att kommunicera sitt hållbarhetsarbete, men med rätt angreppssätt kan det inspirera både kunder och medarbetare. Vi hjälper dig att använda hållbarhetsarbetet som en konkurrensfördel och för att bygga förtroende. Kursen kommer att ge dig insikter om olika målgrupper och vad som triggar dem, idéer kring hur man kan påvisa hållbarhetsfördelar även för kundens kund samt verkliga exempel på bra hållbarhetskommunikation.

Utbildningen består av föreläsningar blandat med workshops där du får testa dina nya kunskaper.

VI GÅR IGENOM
– Hur olika målgrupper relaterar till hållbar utveckling så att du kan hitta rätt ton i din kommunikation.
– Hur man gör sitt hållbarhetsarbete relevant för kunden.
– Begreppet Greenwash och hur du ska tänka när du kommunicerar för att undvika det. Hitta rätt balans i din kommunikation.
– Framgångsfaktorer för lyckad hållbarhetskommunikation.
– Varför det är bättre att locka med en himmel än att hota med ett helvete
– Hur du sticker ut hakan utan att få på nöten.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
– Kommunikatörer, kommunikations- och marknadschefer, miljö- och hållbarhetschefer och andra ansvariga
– Både till B2C- och B2B-företag
– Kommuner, landsting och myndigheter
– Ideella organisationer.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge deltagaren:
– nycklar till effektiv kommunikation för hållbar utveckling,
– kunskap om hur man undviker greenwash
– förståelse för hur olika målgrupper triggas av olika hållbarhetsargument.

Program

09:00    Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare

09:30    Omvärld och trender
– Megatrender och trender
Under det första passet går vi igenom de senaste trenderna och tendenserna i gränslandet mellan hållbar utveckling, innovation, kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling.

10:00    Strategi

– Vad gör ett varumärke eller en organisation trovärdig?
– Syftet kommer först
– Greenwash & greenhush och hur du undviker det
 
Vi går igenom vad som gör att en organisation eller ett varumärke kan kommunicera hållbar utveckling på ett trovärdigt sätt. Vi presenterar konkreta modeller för att strukturera sin hållbarhetskommunikation. Under detta pass går vi också igenom varför ett tydligt syfte är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för hållbarhetskommunikation. Vi förklarar även begreppet greenwash och hur man med enkla åtgärder undviker det.

12:00    LUNCH

13:00    Målgrupper
– Så ser olika målgrupper på hållbar utveckling
– Så får du någon att vilja agera

Alla målgrupper kan övertygas om vikten av en hållbar utveckling, men alla målgrupper tycker inte att precis samma saker är viktiga. Vi tittar på olika målgruppssegmenteringar som sätter hållbar utveckling i centrum så som LOHAS och Values Modes.

14:20    PAUS

14:40    Budskap och taktik
– Så formulerar du kraftfulla hållbarhetsbudskap
– Så säljer du ditt hållbara erbjudande
– Så förändrar du beteenden
 
Olika målgrupper engageras av olika typer av budskap. Under detta pass går vi igenom hur du formulerar budskap som når fram till och engagerar dina målgrupper. Vi går även igenom hur du gör för att öka försäljningen av ditt hållbara erbjudande och hur du förändrar beteenden.

15:30    Presentationer

– Redovisning av grupparbeten
 
Under dagen har deltagarna arbetat i grupper med olika utmaningar. Nu presenterar de olika grupperna för varandra vad de kommit fram till i sina arbeten.

16:15    Sammanfattning och avslutning

17.00    Avslut

masterclass-hallbarhetskommunikation

Kursinformation

Datum: 28 mars 2017
Tid: 09.00–17.00
Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm.
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg).

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

1788517606Joel Lindefors
Joel Lindefors är kommunikationsstrateg som har arbetat med kommunikation och hållbar utveckling i över tio år. Han har tidigare lett nätverket Rena Kläder och varit PR-ansvarig för Nudie Jeans. Han är utbildad på Berghs School of Communications och Institutionen för Reklam och PR vid Stockholms Universitet. Joel är en av grundarna till Futerras Stockholmskontor och har arbetat med kunder som Åhléns, Marine Stewardship Council, Filippa K, Sustainable Fashion Academy, Beckers, Lantmännen och Business Social Compliance Initiative.

charlotte-bladh-andre

Charlotte Bladh André
Charlotte är kommunikationsstrateg på Futerra. Hon har lång erfarenhet av hållbarhetskommunikation och stort fokus på mat och ekologi med uppdrag för exempelvis KRAV, WWF och Arla Eko. Charlotte har tidigare arbetat som informationschef på Sifo och som konsult på JKL, Rikta och Spider Relations. Hon har en magisterexamen i statskunskap och kommunikation från Uppsala Universitet och Freie Universität Berlin. Charlotte är ordförande för bransch- och intresseorganisationen Organic Sweden och anlitas ofta som föredragshållare inom områden som hållbarhetskommunikation, marknads- och konsumenttrender, målgruppssegmentering med koppling till varumärke, koncept- och produktutveckling.

Tips!


Så får ert hållbarhetsarbete uppmärksamhet i media

Varför hamnar vissa hållbarhetsnyheter i media och andra inte? På den här heldagsutbildningen får du lära dig att skapa egna nyheter som är intressanta för nyhetsredaktionerna, så att ni når ut till fler med ert hållbarhetsarbete.

Masterclass hållbarhetskommunikation

Heldag som ger dig verktyg för att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt, kunskap om hur greenwash undviks och hur olika målgrupper triggas att göra hållbara val.

Hållbarhetsredovisningens form, innehåll och språk

Denna utbildning fokuserar på hur du utifrån standarder, lagkrav och fakta kan ta fram en trovärdig, attraktiv och varumärkesbyggande hållbarhetsredovisning. Vi går bland annat igenom hur du arbetar med storytelling, skapar engagerande texter, infografik och visuella uttryck som får redovisningen att lyfta och nå ut till målgrupperna.