Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

 

Ny ekonomisk och beteendevetenskaplig forskning har på senare år tydligt visat att vi människor i våra beslut i hög grad påverkas av hur olika alternativ framställs och vad personer i vår omgivning väljer. Dessa insikter ligger till grund för en allt mer uppmärksammad gren inom beteendeekonomin som kallas nudging.

Nudging är ett sätt att utan tvång eller lockelser ”puffa” människor mot ett önskvärt val. Det kan exempelvis handla om att få individer att stanna upp och tänka igenom annars rutinmässiga val, eller olika sätt att presentera  information för att uppnå större beteendeförändring i olika sammanhang.

Nudging vinner nu snabbt mark på hållbarhetsområdet eftersom det anses kunna fungera som ett viktigt komplement till traditionella styrmedel när det gäller att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val.

I Danmark till exempel gjorde man ett försök i en kommun där man hade problem med nedskräpning. Man klistrade helt enkelt gröna fotsteg på trottoaren som om de var på väg mot papperskorgen. På så sätt kunde man minska nedskräpningen med 46 procent.

Denna heldagsutbildning ger dig handledning och guidning till hur olika former av nudging kan appliceras i den egna organisationen, hur man kan bära med sig lärdomarna från beteendeekonomin i sitt vardagliga arbete, och hur nudging kan användas för att utforma en mer effektiv miljöpolitik.

Delar av kursen kommer att hållas på engelska. Kursledaren Christina Gravert är engelskspråkig men förstår svenska mycket väl.

PastedGraphic-1UTBILDNINGEN GER KUNSKAPER I
– Beteendevetenskapens grunder och centrala begrepp så som kognitiv snedvridning, begränsad rationalitet, beslutsarkitektur och kontrollerade experiment.
– Vilka aspekter av mänskligt beteende och samhälleliga strukturer som gör att hållbar konsumtion ibland kan vara svårt att uppnå med traditionella styrmedel.
–Hur icke hållbara beteendemönster kan kartläggas, analyseras och bemötas med insatser som underlättar för människor att göra rätt.
– Verktyg och metoder för att själv kunna arbeta med nudging i den egna organisationen.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL: 
Alla som vill lära sig mer om beteendeekonomi och nudging och hur det kan användas i praktiken, till exempel:

  • Ledare inom offentlig förvaltning och företag som behöver öka sin förståelse av människors beteendemönster och deras effekter på konsumtionsval
  • Miljö- och hållbarhetschefer, miljösamordnare och andra ansvariga
  • Kommunikatörer, kommunikations- och marknadschefer
  • B2C- och B2B-företag
  • Kommuner, landsting och myndigheter
  • Ideella organisationer
  • Affärsutvecklare och utvecklare av produkter och tjänster
  • Politiker och beslutsfattare

Program

09.00 – 09.15 Välkomna och kursintroduktion

09.15    Introduktion till beteendeekonomi
Kursen första del ger dig som deltagare en grundläggande förståelse för hur beteendeekonomiska insikter kan bidra till bättre beslutsfattande och hur beteendekartläggning och kontrollerade experiment kan användas för att skapa kunskapsunderlag för beteendeekonomiska insatser.

10.15    PAUS 

10:30    Hållbarhet och beteende – konkreta exempel
Genom att rikta ljuset mot specifika beteendebarriärer som hindrar hållbara konsumtionsmönster tar vi i del två det första steget mot att tillämpa beteendeekonomi och nudging på detta område.

11.45    LUNCH

12.30    Hur kan beteendeekonomi användas för att öka hållbarhet och miljötänk
Del tre handlar om att du som kursdeltagare ska få en konkret bild av vilka konsekvenser kognitiva begränsningar kan få inom ett antal specifika områden, samt hur nudging kan komplettera traditionella styrmedel inom dessa områden.

13.30    Workshop: Beteendekartläggning och nudging i praktiken
              (inklusive kaffepaus)
I del fyra genomför vi en förenklad beteendekartläggning och designar tillsammans lämpliga insatser för att möta de barriärer vi identifierar. Syftet med detta är att öva på tillämpning av beteendeekonomins verktygslåda och ge Dig som kursdeltagare praktisk kunskap att ta med hem för att hantera beteendebaserade utmaningar i din egen organisation.

15.30    Presentation och gemensam diskussion – kunskapsöverföring och
              reflektion om beteendeekonomins möjligheter och begränsningar

16.45 – 17.00 Avslutning

citatbanner-nudging

Kursinformation

FULLBOKAT!

Datum:  24 januari 2017
Tid: 09.00–17.00
Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Pris: 6 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Ytterligare kurstillfällen:

23 mars 2017>>

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
Telefon: 070-729 37 21
E-post:magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Utbildningsledare

1516844_christina-graver-nudgingChristina Gravert
Christina Gravert är postdoktor vid Institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet och bedriver forskning inom beteendeekonomi. Vid sidan om forskningen har hon under flera år varit aktiv som föreläsare och kursledare inom beteendeekonomi och nudging och ledde exempelvis i maj 2015 Sveriges första så kallade Nudgeathon, där 21 studenter deltog i en tävling som syftade till att hitta sätt att uppmuntra konsumenter till lokal shopping. Christina har alltid haft ett stort fokus på att tillämpa de nationalekonomiska teorierna på verkliga problem och har därigenom kommit i regelbunden kontakt med praktiker från såväl privat som offentlig sektor.

jimmyJimmy Antonsson
Jimmy Antonsson är företagsekonom med en masterexamen i affärsutveckling, med utlandsvisiter i Spanien och Costa Rica. Huvudfokus för Jimmy har varit innovation i alla dess former, både som entreprenör och rådgivare åt startups samt som konsult till stora organisationers innovationsarbete. Jimmy är en praktiker av nudging och behavioral economics. Idag arbetar Jimmy som mångfaldsstrateg på Mitt Liv (svb) och hjälper företag, till exempel Volvo, Länsförsäkringar och NCC, att implementera strategier för att dra nytta av mångfald och inkludering. Jimmy förenar stort kunnande och passion för mångfald, behavioral economics och innovation vilket gör honom till en mycket uppskattad processledare och föredragshållare.

MRUtbildning+05

Utbildningar på plats hos er!

De flesta av våra utbildningar kan vi hålla på plats hos er för en större eller mindre grupp. Läs mer här!