Så får ert hållbarhetsarbete uppmärksamhet i media

Varför hamnar vissa hållbarhetsnyheter i media och andra inte? På den här heldagsutbildningen får du lära dig att skapa egna nyheter som är intressanta för nyhetsredaktionerna, så att ni når ut till fler med ert hållbarhetsarbete.

Denna utbildning är stängd för anmälan. Men du kanske också är intresserad av:

Nudging – så gör du det lätt att göra rätt

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation så att det blir lätt att göra rätt. Metoden anses vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Denna utbildning ger dig de beteende- och nationalekonomiska grunderna samt konkreta verktyg och inspiration för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging i din organisation.

Masterclass hållbarhetskommunikation

Heldag som ger dig verktyg för att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt, kunskap om hur greenwash undviks och hur olika målgrupper triggas att göra hållbara val.

Strategisk hållbarhetskommunikation – varumärke och positionering

Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att bli mer och mer integrerat. Alla företag måste idag förstå hur hållbarhet blir en del av varumärket och hur man på bästa sätt arbetar med det. Den här utbildningen handlar om vad hållbarhet innebär för er målgrupp och ert varumärke och hur ni ska gå tillväga för att strategiskt kommunicera det så effektivt och trovärdigt som möjligt.

Det är ingen slump att vissa företag och organisationer syns regelbundet i debattartiklar och nyhetstexter, där de berättar om hur de arbetar med hållbarhet. De får därmed en grön profil jämfört med andra i samma bransch.

Nyhetsredaktioner prioriterar nyheter som har allmänintresse, som är dagsaktuella och väcker känslor. Vi kommer under vår utbildning ta upp hur ni kan använda nyhetskriterier för att göra hållbarhetsarbetet medialt intressant. Rätt formulerat och presenterat kommer ert hållbarhetsarbete att förtjäna och få större uppmärksamhet.

Utbildningen är uppbyggd kring en stomme av föreläsningar som hålls av pr-experter och som blandas med konkreta övningar där du får praktiska verktyg med dig hem.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Så gör du nyhetsvärdering på hållbarhetsområdet
  • Så formulerar du slagkraftiga hållbarhetsbudskap
  • Så kontaktar du en redaktion
  • Så skriver du ett bra pressmeddelande
  • Så skriver du en bra debattartikel

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Miljö- och hållbarhetschefer, miljösamordnare och andra miljöansvariga.
  • Kommunikatörer, kommunikations- och marknadschefer.
  • Kommuner, landsting och myndigheter.
  • Företag, stiftelser och ideella organisationer.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge deltagaren:

  • Verktyg för att öka publiciteten kring sitt hållbarhetsarbete.
  • Kunskap kring nyhetsvärdering på hållbarhetsområdet.
  • Metoder för att formulera budskap som passar för massmedier.
  • Tips för bättre pressmeddelanden och debattartiklar.

Program

09.00    Välkommen och introduktion

09.30    Vad gör en nyhet till en nyhet?
– Nyhetskriterier
– Exempel på hållbarhetsnyheter

10.45    PAUS

11.00    Budskapsformulering
– Att skapa slagkraftiga budskap
– Exempel på bra hållbarhetsbudskap
– Övning i budskapsformulering

12.00    LUNCH

13.00    Så kontaktar du en redaktion
– Exklusivitet
– Ingångar till redaktioner
– Övning: Vi testar!

13.30    Så skriver du ett bra pressmeddelande
– Pressmeddelandets beståndsdelar
– Så får du spridning på ditt pressmeddelande
– Övning att skriva pressmeddelanden

14.30    PAUS

15.00    Så är en bra debattartikel uppbyggd
– Varför en debattartikel?
– Debattartikelns beståndsdelar

16.00    Sammanfattning

16.30    Avslut

 

Utbildningsledare

hanna_berheim_press_ii

Hanna Berheim
Hanna är delägare och enhetschef på Westander Hållbarhet och har arbetat som konsult på Westander sedan 2012. Hanna jobbar med medierelationer, opinionsbildning och lobbying, bland annat inom områdena klimat, miljö och arbetsmarknad.
– Våga kommunicera hållbarhetsarbetet. Om ni ska vänta tills ni är helt nöjda så kommer ni aldrig i gång, säger Hanna Berheim.
Tidigare har Hanna Berheim bland annat arbetat med hållbarhetsfrågor på UD, med demokratiprojekt på International IDEA, med utbildnings- och arbetsmarknadspolitik på Jusek samt ideellt inom Amnesty International.

daniel_skog_ivDaniel Skog
Daniel är pr-konsult på Westander Hållbarhet. Daniel jobbar främst med medierelationer och opinionsbildning inom områdena hållbarhet, energi och transport.
– Gräv där ni står, hållbarhetsarbetet ska börja med er kärnverksamhet och genomsyra allt ni gör, säger Daniel Skog.
Tidigare har Daniel Skog arbetat i över 15 år som kommunikationsstrateg i Malmö stad med hållbarhetskommunikation, beteendepåverkande kommunikation och hållbarhetsknuffar. Han har bland annat ansvarat för att skapa pressaktiviteter utifrån miljöredovisningar och stadsutvecklingsprojekt.

andreas_rolfer_press_iiAndreas Rolfer Wrangö
Andreas är pr-konsult på Westander Hållbarhet och jobbar främst med medierelationer och opinionsbildning inom områdena arbetsliv, hållbarhet och kultur.
– Sätt upp mål för hållbarhetsarbetet och berätta löpande om resultaten. Det visar att ni tar frågorna på allvar, säger Andreas Rolfer.
Tidigare har Andreas Rolfer Wrangö arbetat som journalist på Sveriges Radio och senast åtta år på Dagens Nyheter, där han bland annat var nattchef på nätupplagan och reporter med särskilt ansvar för webb-tv.