Willys inleder nya samarbeten för att minska matsvinnet

Målsättningen för i år är att 200 ton mat ska gå till välgörenhet i stället för att slängas.

b0f75b1248fd0237_800x800ar

Dagligvaruhandelskedjan Willys, med cirka 190 butiker runt om i Sverige, planerar att inleda samarbeten med lokala välgörenhetsorganisationer, detta som ett led i att minska matsvinnet.

– Att slänga mat är inte försvarbart, varken ur ett miljömässigt, socialt eller ekonomiskt perspektiv. Vi vill ta upp kampen mot matsvinnet,  säger Thomas Evertsson, vd på Willys, i ett pressmeddelande.

Enligt företaget slängs totalt mer än 60 000 ton ätbar mat i svenska livsmedelsbutiker varje år. Planen som Willys har är att inleda samarbeten med välgörenhetsorganisationer runt om i landet, dit mat som inte längre ska säljas, men som fortfarande håller god kvalitet, kan skänkas. Arbetet är i gång i 16 butiker och målet i år är att 50 butiker ska ha etablerat samarbeten med lokala hjälporganisationer. Runt 200 ton räknar Willys ska gå till välgörande ändamål under 2016.