11.00–11.45 Hållbarista- den nya nordiska konsumenten

Arrangör: Miljömärkning Sverige

Onsdag 11.00–11.45 Hållbarista- den nya nordiska konsumenten from Bonnier Business Media on Vimeo.

 

Nordiska länder framhålls ofta som en förebild vad gäller hållbarhet. Nordiska konsumenter vet ofta vad de ska göra, men gör det inte så ofta som det behövs. Hur kan klyftan överbryggas? Vilka drivkrafter finns? Vilken roll spelar status för Eco-Ego-konsumenten?  Hur kan hållbara produkter bli normen? Vilken roll spelar digitalisering och nya affärsmodeller? Vad gör företag framgångsrika? Tillsammans med Prime/United Minds undersöker Nordisk miljömärkning (Svanen och EU-Blomman) konsumenters beteende för att se vad som kan inspirera dem till fler hållbara beslut. Efter presentation av rapporten följer debatt om konsumentpolitiken efter valet.

Medverkande:

  • Per Bolund (MP) konsument- och finansmarknadsminister
  • Kristina Yngwe (C) riksdagsledamot, Miljö- och jordbruksutskottet
  • Christian Quarles, marknads- och kommunikationschef Miljömärkning Sverige
  • Patrik Söder, senior rådgivare United Minds

Moderator: Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige