Analys: framtidsteknikerna som ska minska transporterna

3D-skrivare, förarlösa bilar och batteridrivna fraktdrönare är några exempel.

Det är  tidningen Corporate Knights som i en artikel beskriver några av de åtgärder som kan komma att minska transport- och logistikbranschens utsläpp i framtiden.

Under 2014 fraktades 10 miljarder ton gods med lastfartyg. Det är två tredjedelar mer än år 2000 och mycket talar för att ökningen kommer att fortsätta. Men trots att lastfartygen idag beräknas stå för 3-4 procent av koldioxidutsläppen så är transport på havet både billigare och mer koldioxideffektivt än alla andra transportmedel.

Att korsa haven kan ta upp till två veckor och stora lastfartyg använder ungefär 110 ton fossila bränslen per dag. På grund av branschens internationella karaktär är det komplicerat att skapa regleringar som efterföljs av samtliga rederier men lyckligtvis har branschen tagit saken i egna händer och alla de större rederierna undersöker nya typer av bränslen och andra hållbarhetsåtgärder. Samtidigt innebär automatiserade hamnar att fartygen snabbt kan lastas av och på, och koppla upp sig mot elnätet på fastlandet istället för att använda sig av bensindrivna elgeneratorer.

Gods som kommer över haven hamnar vanligtvis i stora lagerlokaler innan de transporteras vidare med tåg eller lastbil. Även om järnvägen är det mest energieffektiva sättet att transportera gods på land så finns inga länder som har ett järnvägsnät som är så väl utbyggt att det helt kan ersätta lastbilstransporter. I USA står lastbilstransporter för 70 procent och de 3 miljoner lastbilar som finns i landet tankas varje år med 140 miljarder liter fossila bränslen.

Att hitta sätt att spara in på bränsle har blivit viktigt för alla stora åkerier, inte minst av kostnadsskäl. Idag förlitar man sig ofta på ny teknik som kan beräkna åtgången av bränsle för olika sträckor och hjälpa chaufförerna att köra mer bränslesnålt. Framtidens förarlösa lastbilar kommer sannolikt att minska bränsleåtgången ytterligare. Utan en förare som behöver ta mat- och sovpauser kan lastbilen färdas i ett lägre tempo, och på så sätt förbränna mindre bränsle.

Den snabbt ökande e-handeln har lett till ett bredare utbud av olika typer av leveranser. Många budbolag utlovar paket inom timmar eller dagar och att skicka alla dessa varor hem till individuella köpare är en utmaning ur både ett logistiskt och ett hållbart perspektiv. Nya metoder som prövas inkluderar allt från centraliserade postboxar till cykelbud, elbudbilar och Amazons försök med batteridrivna fraktdrönare.

Med sofistikerade 3D-skrivare kan exempelvis reservdelar inom bilindustrin skickas digitalt som ritningar, och skrivas ut på plats där de ska användas. På så sätt kan man få bort hela transportkedjan. Men även om tekniken kan användas inom vissa industrier är det inte troligt att den kommer att slå ut transportindustrin säger Asaf Ashar vid New Orleans Universitet till Corporate Knights. Han menar istället att transporterna kommer att fortsätta öka i framtiden, men de kommer att bli mer energieffektiva och hållbara.