5 futuristiska greentech-innovationer som redan finns i verkligheten

Det tycks inte finnas någon gräns för fantasin när forskare och entreprenörer utvecklar gröna tekniker som ska hjälpa mänskligheten att tackla framtidens utmaningar. Aktuell Hållbarhet har listat 5 futuristiska greentech-innovationer som redan finns i verkligheten.

Energigenererande fotbollsplan
Varje spurt och varje spark som spelarna på fotbollsplanen i Lagos, Nigeria gör genererar energi som används för att lysa upp planen. Bakom de energigenererande konstgräsplattorna ligger det brittiska företaget Pavegen vars golvplattor redan används för att lysa upp flygplatser i London och torg i Washington.

Kläder av mjölk
QMilk är företaget som omvandlar spilld mjölk till naturfiber. Tillverkningen av proteinfibrerna kräver endast 2 liter vatten per kilo, att jämföra med produktionen av en vanlig bomulls t-shirt som kräver 2700 liter vatten. Kläder som vävs av fibertråden är dessutom silkeslena och skonsamma mot huden. Eftersom miljontals ton utgången mjölk hälls ut varje år så råder det heller ingen brist på råvara.

Organisk solfilm
Tänk om alla bilar och byggnader kunder producera sin egen gröna energi. Det tyska företaget Heliatek har tagit fram solpaneler som är nästan lika lätta, tunna och flexibla som ett pappersark. Genom att integrera solfilmen i andra material som glas eller betong kan man skapa funktionella husfasader och plåtar till bilar. Redan idag testas Heliateks solfilm på en rad byggnader i Tyskland, Frankrike och Belgien.

”Sjöhästar” ger energi
I Japan har man använt sig av vågbrytare av betong för att förhindra att kusten eroderar. Men nu vill Okinawa Institute of Science and Technology ersätta vågbrytarna med turbiner som genererar förnybar energi, samtidigt som de skyddar kusten. Om de små, fembladiga turbinerna som kallas för ”sjöhästar” skulle täcka bara 1 procent av Japans kust skulle de generera lika mycket el som 10 kärnkraftverk.

Lastfartyg med segel
Det franska företaget Zephyr & Borée har använt sig av traditionell seglingsteknik för att skapa ett lastfartyg som delvis drivs av vindenergi. Enligt företaget släpper segel-lastfartygen ut 70 procent mindre koldioxid än lastfartyg som drivs på fossila bränslen.