”Den svenska modebranschen ligger i framkant”

Förra veckan rapporterade Miljöaktuellt om bristande hållbarhetsfokus under Stockholms modevecka. Men enligt Sigrid Barnekow, chef för forskningsprojektet Mistra Future Fashion, händer det mer än någonsin på hållbarhetsområdet inom den svenska modebranschen.

Mistra Future Fashion initierades 2010 av den miljöstrategiska forskningsstiftelsen Mistra. Man hade fått upp ögonen för ”det svenska modeundret” och tyckte att hållbar textil var något som Sverige borde fokusera på.

– Vi ville engagera hela industrin och därför startade vi ett konsortium av forskare, klädföretag och leverantörer, men också andra aktörer som NGO´s och välgörenhetsorganisationer, berättar Sigrid Barnekow.

Bland de partners som hon och hennes forskningskollegor samarbetar med finns flera stora klädkedjor som HM, Filippa K och Lindex. För tillfället ägnar man sig bland annat åt att kartlägga plagg utifrån syfte och den tid de används berättar Sigrid Barnekow.

– Idag köper människor kläder utan att överhuvudtaget reflektera över hur länge man ska använda dem. Även i framtiden kommer vi förmodligen använda oss av kläder för att uttrycka oss men då kommer man att tänka mer på hur länge man kommer bära plaggen, är det ett basplagg som ska hålla länge eller är det en festklänning som man bara kommer att använda en gång?

Plaggets användningsområde kommer att påverka materialval, design och tillverkningsmetod i betydligt större utsträckning än idag tror Sigrid Barnekow.

– Om vi talar om ”fast fashion” eller ”ultra fast fashion” kan vi tänka oss att det är plagg som produceras på ett hållbart sätt och där det även finns möjlighet ”to close the loop”, alltså att kläderna går direkt från användning till att brytas ner, eller återanvändas och bli nya kläder. På så sätt slipper man miljöpåverkan med tvätt och så vidare.

Motpolen skulle vara ”long lasting”, alltså plagg som ska hålla länge.

– Även det är ett område som vi tittar på inom ramen för Mistra Future Fashion, hur kan vi skapa plagg som håller i 20 år, eller 200 år?, Sigrid Barnekow.

Att designa och producera av kläder utifrån syfte och användningsområde är ett helt nytt sätt att tänka och det öppnar också upp för nya affärsmodeller menar Sigrid Barnekow som hoppas att fler politiker, företag och medier ska få upp ögonen för vad som faktiskt görs på hållbarhetsområdet inom modebranschen.

– Det pågår väldigt mycket spännande och jag tycker att det är synd att man inte lyfter fram fler positiva exempel.

 

Läs Miljöaktuellts tidigare artikel om bristande hållbarhetsfokus bland företagen på modeveckan.