58. Ragnar Unge

58: Ragnar Unge, vd, Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

58: Ragnar Unge, vd, Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Som vd för Miljömärkning Sverige AB, och ordförande i Föreningen Nordisk Miljömärkning/Svanen driver Ragnar Unge arbetet med att hjälpa, stötta och ställa krav på företag som vill bli mer hållbara.

Hur väljer ni vad som ska bli ­Svanenmärkt?
– Vi kan i princip Svanenmärka vad som helst men vi gör alltid en analys först. Där tittar vi i första hand på vilken miljövinst vi kan bidra till på området. För de produkter och tjänster vi väljer ut gäller ofta att företagen har svårt att kommunicera prestanda utan oss.

Vad är det för skillnad mellan att Svanenmärka lägenheter eller renoveringar, jämfört med ­enklare konsumentprodukter?
– När vi miljömärker en produkt som stearinljus är det väldigt få krav och när vi miljömärker ett bostadsbygge är det väldigt många krav. När vi nu ska Svanenmärka renoveringar måste vi rekrytera en del folk som har sakkunskap inom ämnet, och som vet hur de specifika miljöproblemen ser ut vid renoveringar. Vi samarbetar också med branschens intressenter, anordnar  seminarier och skickar ut enkäter för att förstå vad som är ”top of the line” inom hållbart byggande.

Hur ser du på kritiken att ­Svanens kriterier inte bygger på vetenskapliga grunder?
– Givetvis baseras Svanens krav på vetenskapliga grunder. Bakom Svanen står ett 50-tal nordiska myndigheter, miljö- och konsumentorganisationer samt näringsliv. Och vi tillsammans delar inte uppfattningen att det skulle finnas konsensus om GMO-riskerna.