63.000 lag missade att snålköra jorden runt

Volvos tävling Drive around the world lockade 63.000 lag att försöka köra jorden runt på 80 dagar. Inget lag klarade utmaningen. Men Volvo är glada ändå.

Volvo Personvagnars tävling Drive Around The World är avslutat. Det vinnande laget, Volvos Fan page team, får därmed 15.000 euro insatta i sitt namn på ett myclimate-projekt. Inte ens det vinnande laget lyckades dock bemästra utmaningen, att virtuellt köra en Volvo C30 Drive jorden runt på 80 dagar. Man klarade däremot att köra från Sverige till Egypten enligt spelets regler.

Tävlingen
, som pågick mellan 16 november och 5 februari, gick ut på att virtuellt köra bilen till en Facebook-kompis som bodde så nära 133 mil bort som möjligt för att därefter lämna över bilen till en Facebook-kompis som fortsatte resan. De 133 milen symboliserar räckvidden för en fulltankad C30 Drive. Målet var att hitta kompisar på Facebook som gjorde resan jorden runt möjlig på 80 dagar.

Som pr-kampanj var projektet emellertid mycket lyckat även om ingen lyckades fullfölja resan. Den Facebookapplikation som installerades i samband med tävlingen laddades ned så till den grad att den blev den mest installerade varumärkesapplikationen på Facebook under 2009. Applikationen blev dessutom den 17 mest nedladdade totalt, enligt Volvo Personvagnar.
– DRIVe Around The World byggde på filosofin att en människas kopplingar till resten av världens befolkning bara är sex steg bort. Vår tanke var att skapa ett engagerande experiment som lockade människor att ta kontakt med varandra på ett nytt och unikt sätt, säger Lukas Dole, ansvarig för Live Communication och Sociala media på Volvo PV, i ett pressmeddelande.

Bland de testade rutterna märks Kapstaden till Samara i Ryssland och bulgariska Sofia till Mongoliets gräns. Även Afrikas östkust till Singapore testades.