Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Agenda 2030

Afry: Oroande låg kunskap om de globala målen

Publicerad: 23 November 2020, 10:27

FN:s globala mål för hållbar utveckling är dåligt kända.

Foto: Openclipart

Mer än hälften av svenskarna uppgav att de har dålig eller ingen kunskap alls om de globala målen enligt en undersökning beställd av Afry.


Svenskarnas kunskap om FN:s globala mål för hållbar utveckling är mycket låg. Det visar två olika undersökningar som nu lyfts av hållbarhetskonsulten Afry.

Den ena undersökningen har gjorts av Afry i samarbete med opinionsundersökningsföretaget Novus Sverige, Norge, Danmark och Finland. I undersökningen uppger 35 procent av de tillfrågade svenskarna att de knappt känner till, eller inte ens har hört talas om de globala målen och 52 procent att de har dålig eller ingen kunskap alls om målen. Dessutom uppger 87 procent att de inte tror att målen kommer att uppnås inom utsatt tid.

Den andra undersökningen har gjorts av den ideella stiftelsen Gapminder. I ett kunskapstest om de globala målen svarade de tillfrågade svenskarna till och med sämre än om svaren hade kryssats i av en slumpgenerator. 

Enligt Jonas Gustavsson, vd för Afry, är det oroande att de globala målen inte är så kända i samhället och att kunskapen om dem år låg. 

”Om vi ska lyckas med vårt arbete att accelerera den hållbara omställningen av samhället behöver vi samarbeta brett för att öka den generella kunskapen. Tillsammans med Gapminder vill vi därför lyfta vikten av en faktabaserad världsbild som bygger på vetenskap”, säger Jonas Gustavsson i en kommentar. 

Stiftelsen Gapminder grundades av den numera avlidne utvecklingsupplysaren Hans Rosling och två av hans familjemedlemmar med syftet att öka användandet av statistik och data för att bättre förstå den globala utvecklingen.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.