Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

AH Direkt

Så kan plastbranschen bli cirkulär

Publicerad: 4 april 2022, 13:23

Plastbranschen kan öka cirkulariteten med 78 procent till år 2050, enligt Plastics Europe.

Foto: Plastics Europe

Den europeiska plastbranschen kan kraftigt öka i cirkularitet till år 2050. Men avgörande är de investeringar som görs nu, enligt en ny rapport.


Ämnen i artikeln:

Cirkulär Ekonomi

Europas samlade plastsystem kan uppnå en cirkularitet på 78 procent till år 2050. Det menar organisationen Plastics Europe, som i en ny rapport visar att sektorn kan minska utsläppen av växthusgaser med 33 procent och avfallet med 46 procent till år 2030, som ett steg på vägen. Enligt Plastics Europe kräver en sådan utveckling dock stora förändringar i politiken och i allmänhetens beteende, samt investeringar på 160-180 miljarder euro mellan år 2020 och 2050.

Enligt den nya rapporten finns det inte någon enskild lösning för att minska utsläppen och öka cirkulariteten inom plastbranschen så att den exempelvis lever upp till Parisavtalet. Däremot beskrivs de kommande tre till fem åren som avgörande för att tillräckligt stora förändringar ska bli möjliga. De investeringar som görs under 2020-talets första år kommer enligt bedömningen lägga grunden för hur plastindustrin utvecklas.

”Långa tekniska mognadscykler och inlåsningar till följd av stora infrastrukturinvesteringar innebär att de beslut som fattas i början av 2020-talet kommer att avgöra om det europeiska plastsystemet kommer att uppnå en cirkulär ekonomi och nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050 eller inte”, skriver Plastics Europe.

Läs rapporten ”ReShaping Plastics: Pathways to a Circular, Climate Neutral Plastics System in Europe” 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Cirkulär Ekonomi

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.