Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Aktuell Hållbarhet TV

Så ska livsmedelssektorn bli långsiktigt hållbar

Publicerad: 23 Oktober 2020, 09:06

Catrin Offerman, innehållsproducent Aktuell Hållbarhet och Mikael Salo, chefredaktör Aktuell Hållbarhet modererade serien.

Aktuell Hållbarhet har samlat livsmedelsbranschen i två fristående webbinarier för att diskutera sektorns utmaningar när både konsumtion och produktion ska bli hållbar. Här hittar du sändningarna.


Ämnen i artikeln:

Strategiskt hållbarhetsarbetelivsmedelsindustrinlivsmedelsproduktionInnovationMatsvinnMatavfall

Det första avsnittet tog upp livsmedelssektorns förmåga att skapa långsiktigt förtroende hos konsumenterna. Det faktum att vi är mitt i en pandemi gjorde att programmet också belyste frågan om starkare leveranskedjor i spåren av coronakrisen samt initiativ och förmåga att stärka svensk matexport.

Sändningen från den 8 oktober:

 

I det andra avsnittet flyttades fokus från producentledet till kunden med rubrikvalet ”Äta miljösmart – hur svårt kan det vara?” Kunden har ibland svårt att välja en klimatsmart produkt i mataffären på grund av utbud, pris och normer som på flera sätt också styr våra val. Gäster och panel vädrade även frågor kring den växande trenden att äta vegetariskt och veganskt samt initiativ som ska få oss att tänka nytt och gott om livsmedel med låg status, till exempel brax.

Sändningen från den 21 oktober:

 

 

Samarbetspartners till sändningarna var Krav och Konsumentverket. 

Aktuell Hållbarhet, redaktionen

redaktion@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.