Debatt
”App-kaoset för elbilsladdning måste få ett slut”
Framtiden är elektrisk. Nu måste regeringen säkerställa att Sverige inte halkar efter på det kritiska området roaming, skriver Antti Vainio på Chargepoint.
Publicerad: 20 februari 2023, 14:44
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
I Danmark där nästan alla elbilsägare kan ladda sina bilar varsomhelst, skriver Antti Vainio på Chargepoint och vill att regeringen agerar. Foto: Mats Holm, Tomas Oneborg/SvD/TT
Tänk dig att en förare som är kund hos Preem inte skulle få tanka bilen hos OKQ8. Precis så illa är det för elbilsförare i dag. De flesta av Sveriges ägare av elbilar och laddhybrider tvingas ha ett flertal appar installerade för att kunna ladda sina bilar. I stället skulle de kunna använda roaming för elbilsladdning, som innebär att förare kan ladda sin elbil i olika laddnätverk med ett enda abonnemang.
I Danmark där nästan alla elbilsägare kan ladda sina bilar varsomhelst. För att elektrifieringsrevolutionen ska leda till bästa tänkbara resultat krävs en god och tillgänglig laddinfrastruktur även i Sverige. Hittills har debatten främst rört betalningsmedel, ett smärre problem i jämförelse. Där enades Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden i maj 2022 om att de anslutna operatörerna ska erbjuda kortbetalning, antingen med kortläsare på stationen eller via app/QR-kod. Laddning och betalning ska kunna genomföras utan att kunden behöver teckna avtal eller registrera ytterligare kunduppgifter.
Bakgrunden till överenskommelsen var till stor del hot om lagstiftning som den tidigare regeringen aviserat. Självreglering har i Sverige varit en framgångsrik tradition som tjänat oss väl och är att föredra framför lagstiftning. Vi uppmanar dock regeringen att ta kommando över processen och sätta ett slutdatum för när roaming ska kunna erbjudas samtliga elbilsägare i Sverige.
”Vi uppmanar regeringen att ta kommando över processen och sätta ett slutdatum för när roaming ska kunna erbjudas samtliga elbilsägare i Sverige.”
Roaming kommer att väsentligt underlätta för alla elbilsförare, på samma sätt som roaming för mobiltelefoni i EU minskade krångel och höga telefonräkningar.
Allt fler använder elbil i tjänsten och för dem innebär redovisning av kvitton från en mängd olika appar onödigt merarbete för både anställda och företag. Roaming kan alltså även ha fördelen att påskynda elektrifieringen av företagsbilar.
Vi vet redan att brist på tillgänglig laddning gör att många drar sig från att skaffa elbil. Roaming för elbilsladdning är en nödvändig reform som skulle vara populär, enkel och billig att genomföra. Den skulle även öka den regionala jämlikheten i omställningen genom att skapa bättre tillgänglighet utanför storstadsområdena.
Energi- och näringsminister Ebba Busch sade när Tidöavtalet presenterades att målet framåt är elektrifiering i syfte att klara klimatomställningen och säkerställa att Sverige uppfyller Parisavtalet. Nu är det dags att gå från ord till handling.
Vi uppmanar regeringen att inleda en dialog med transport- och laddningsbranschen om implementering av roaming för elbilsladdning, samt att vara tydliga med att dagens situation måste lösas inom en snar framtid.
Antti Vainio
Policychef, Chargepoint Norden
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.