Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag09.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Åtgärder på svenska vägnät avgörande för klimatmålen

Klimatutsläppen kan minska avsevärt genom att trimma det svenska vägnätet. Det rör sig om otroligt stora mängder koldioxid. En helt avgörande faktor är att analyser av utsläpp från transporter i dag ofta är tvådimensionella – de tar inte hänsyn till backars lutning, som mångdubblar utsläppen av klimatgaser, skriver Peter Ekdahl samhällsutvecklare på Ramboll Sweden.

Publicerad: 11 Mars 2021, 11:08

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Vägars design och beskaffenhet har stor inverkan utsläppen av växthusgaser, skriver Peter Ekdahl, affärsområdeschef på Ramboll Sverige.

Foto: Ranboll och Adam Ihse/TT


Det svenska transportsystemet står för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Av dessa kommer cirka 90 procent från vägtrafiken. Att minska dem är därför en avgörande utmaning. Att öka fokus på trafikens klimatpåverkan borde vara möjligt, men det förutsätter att det svenska vägnätet trimmas så att vi efter hand blir av med onödiga så kallade hotspots, alltså partier av vägar med oproportionerligt stora utsläpp.

Väginfrastukturens klimatpåverkan kan huvudsakligen påverkas på två sätt. Det ena är att bygga och underhålla klimatsmarta vägar med korta transporter, bra byggmetoder och med bra materialval. Detta utgör cirka 5-10 procent av vägens totala klimatpåverkan i ett långsiktigt perspektiv. Det andra sättet är att påverka utsläppen från trafiken, som utgör 90-95 procent av den totala klimatpåverkan.

I dag ses elektrifiering av bilar och vägnätet som den hägrande lösningen. Det finns enorma fördelar med elektrifiering, men det kommer att tid. Och även elfordon drar stor nytta av att våra vägar är energisnåla att färdas på. Batterier behöver hålla längre och laddning ske så sällan som möjligt för att spara energi. Ett sätt att öka möjligheten att nå uppsatta klimatmål är att trappa upp översynen av det befintliga vägnätet.

För att visa var vägarna med störst utsläpp och störst energiåtgång finns, har vi på Ramboll, i en ny rapport, identifierat dessa hotspots. Inte helt oväntat är utsläppen stora i storstadsregionerna. I dessa områden bor mer än en tredjedel av landets befolkning. De korta transporterna inom storstadsregionerna är omfattande. Detsamma gäller de längre och inte sällan tunga transporterna till storstäderna.

Vår analys visar emellertid att hotspots med höga nivåer av utsläpp från transporter finns i nästan hela landet, från Skåne i söder till Västerbotten i norr. På listan finns bland annat Harmånger-Gnarp (E4), Hofors (E16), Nässjö (riksväg 40), Skara-Skövde (riksväg 49), Älvängen och Lilla Edet (E45).  

En viktig förklaring till de höga utsläppen är vägarnas utformning kombinerat med trafikbelastningen. Det är väl känt att bränsleförbrukningen i tunga lastbilar påverkas extremt mycket av vägars backar, kurvor och skick. Trafikverket beräknar att en väg med fyra respektive sex procents lutning innebär 72 procent respektive 130 procent mer utsläpp av koldioxid. Det är därför rimligt att anta att geometrin och vägarnas kondition är faktorer bakom de höga utsläppen på vissa vägar.

Det går att göra enorma klimatvinster genom att trimma vägsträckor och ta hänsyn till energiförbrukningen vid utformningen. Ett exempel är ombyggnaden av en del av E6 i Norge. I det fallet elimineras 400 000 ton koldioxid över 40 år på en så kort sträcka som fyra kilometer. Det motsvarar koldioxidutsläpp från cirka 1 000 flyg tur och retur Stockholm-Bangkok.

Det går alltså att göra oerhört stora utsläppsminskningar genom att se över dagens vägnät med moderna verktyg. Det handlar bland annat om att ta större hänsyn till vägarnas sträckning och utformning när vägarna planeras mer klimatsmart. Eftersom till och med mycket små förändringar av vägens utformning ger otroligt stora effekter på energi- och bränsleförbrukning, finns en stor möjlighet att skapa en markant klimatreducerande effekt med små medel. Allt detta kan göras här och nu och även ge stor nytta även för den pågående elektrifieringen.  

Peter Ekdahl,
Affärsområdeschef på Ramboll Sverige

 

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.