Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Biodrivmedel bättre än fossila drivmedel

Klimatriksdagen och Lars Schütt går till storms mot biodrivmedlen, och menar att det är bättre att fortsätta köra på fossila drivmedel tills elbilarna tagit över. De enda som gillar detta resonemang är den globala oljeindustrin, Jakob Lagercrantz, vd för 2030-sekretariatet i en replik.

Publicerad: 6 November 2020, 11:28

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jakob Lagercrantz, vd för 2030-sekretariatet

Foto: 2030-sekretariatet ochj Anders Wiklund TT


Lars Schütt räknar som om träd som fälls i det svenska skogsbruket helt går till drivmedel. Så är det inte. Först skapas virke till att bygga trähus, sedan spån till spånskivor eller som råvara till kemikalier. Det som sedan återstår, grenar och toppar, kan användas till energi, drivmedel eller värme. Det är vi duktiga på i Sverige. Virket, brädorna, bevarar koldioxid i hus och konstruktioner, ofta i mer än 50 år.

Men det förrädiska med Klimatriksdagens rapport är inte bara att den slår ned på biodrivmedel med felaktiga argument, den ger inte heller andra alternativ än att vänta in elbilarna. Det tar tid, och det klarar inte klimatet. Dessutom, det finns en cykel i samhället att det som är populärt ett tag, drabbas av kritik några år senare. Vi har sett det med etanol, med biogas och nu övriga biodrivmedel. Snart är det elfordonens tur.

Sanningen är att det inte finns några perfekta lösningar på den situationen vi satt oss i. Biodrivmedel kan produceras med låga utsläpp, men även med höga. Vätgas kan produceras med låga utsläpp men även med höga. Elfordon kan ha ett högt klimatavtryck när de produceras, eller låga. Slutligen, elen i Polen är så smutsig att det inte är en klimatsmart att köra elbil i Warszawa. Det grönaste vi har är att justera vårt beteende och minska vårt klimatavtryck från när vi rör på oss.

EU:s forskare i Joint Research Centre (JRC) har i snart 20 år arbetat med att ta fram utsläpp från el, biodrivmedel och nya syntetbränslen ur ett livscykelperspektiv där bränslet och bilens effektivitet mäts tillsammans, så kallad Well-to-Wheels data. I deras nyligen släppta rapport har fler än 1600 olika produktionsmetoder analyserats. Och i nästan alla fall, naturligtvis inte alla, är biodrivmedel bättre än fossila drivmedel.

Vi är överens med Schütt om att de dåliga energislagen och drivmedlen skall straffas bort. Låt oss enas i denna ambition och fasa ut fossila drivmedel, dåliga biodrivmedel, vätgas gjord på naturgas och el genererad av brunkol. Det är en tillräckligt stor uppgift, och skall vi klara detta krävs alla de goda alternativen.

Jakob Lagercrantz,
vd, 2030-sekretariatet

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.