Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Bristande trafiksäkerhet är en affärsrisk

Varje år omkommer nästan 1,4 miljoner personer i trafikolyckor världen över. Däribland fler än 100 000 barn. Inför den globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet i Stockholm i veckan lyfter teknikkonsultföretaget Afry fram företags ansvar för detta i hela värdekedjan, och för samman barn och trafiksäkerhet med Agenda 2030.

Publicerad: 17 Februari 2020, 09:50

Kajsa Rosén, Sara Lindstrand, Sara Bergendorff från teknikkonsulten Afry vill uppmärksamma trafiksäkerhet som en del av hållbarhetsarbetet.

Foto: Afry


Varje år omkommer nästan 1,4 miljoner personer i trafikolyckor världen över. Däribland fler än 100 000 barn. Det innebär att trafikolyckor som dödsorsak i vissa åldersgrupper är den vanligaste dödsorsaken alla kategorier. 

Det är länge sedan vi såg trafikolyckor med dödlig utgång som en oundviklig konsekvens av ökad mobilitet. Dödlighet i trafiken är i stället något vi kan påverka, och till och med eliminera, med hjälp av vetenskapligt grundade förändringar av gator, vägar, fordon och teknik. Som människor är vi ganska lika världen över, oavsett socioekonomiska faktorer. Det gör att livräddande åtgärder fungerar ungefär på samma sätt oavsett var vi är. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Volvo Personvagnar har som mål att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i en av deras bilar av årsmodell 2020 eller senare. Ibland säger bolaget till och med att det också gäller ”av” en Volvo. Och de är helt klart på väg att lyckas – i varje fall i Sverige, och sett till hela värdekedjan. 

Men hur ser det ut med andra storföretag? Från råvara via underleverantörer, användning av produkten eller tjänsten till återvinningen – kan de berätta hur många som omkommer på grund av deras verksamhet genom hela värdekedjan, som ofta börjar i ett låg- eller medelinkomstland och slutar hos oss i den socioekonomiskt rikare delen av världen. Omkommer något barn i den värdekedjan? 

Ta till exempel en underleverantör som kör med lastbilar med föråldrad teknik. Inte sällan finns utformade incitament att komma fram före utsatt tid, vilket kan göra att transporten går för fort.

Bristande trafiksäkerhet påverkar barn på olika sätt i olika länder. I vissa fall blir konsekvensen att barn inte får eller kan gå i skolan, då vägen dit inte är tillräckligt säker. I andra, mer privilegierade, delar av världen är lösningen ofta att ge barnen skjuts till skolan. I det första fallet begränsas tillgången till utbildning, i det senare begränsas barns rörlighet, vilket kan ha förödande konsekvenser för deras fysiska hälsa. Det är oacceptabelt att barns tillgång till utbildning och rörlighet begränsas på grund av bristande trafiksäkerhet.

Den 19 och 20 februari hålls den tredje globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet. Det är den hittills största och äger rum i Stockholm med 1500 deltagare från hela världen. Det är det första mötet på global nivå som sammanför trafiksäkerhet och Agenda 2030. 

Sverige har lett en expertgrupp som tagit fram nio rekommendationer för hur de globala hållbarhetsmålen kan bidra till en dramatiskt förbättrad trafiksäkerhet världen över. Expertgruppen menar att trafiksäkerhet hänger samman med flera andra mål inom Agenda 2030, då stärkt trafiksäkerhet leder till lägre bullernivåer och utsläpp, och samtidigt ökar jämlikheten genom förbättrad tillgång till jobb och utbildning samt skydd av trafikanter. 

Multinationella företag behöver sätta frågan på ledningsnivå. Agenda 2030 påtalar vikten av att synliggöra företagens positiva och negativa påverkan genom hela verksamheten. Det finns finansiella argument för att ta hållbarhetsarbetet på allvar. Larry Fink, vd för en av världens största finansiärer, BlackRock, konstaterade nyligen att företag som inte kan hantera hållbarhetsutmaningar utgör en investeringsrisk. Priset för att placera kapital i marknader, företag och städer som inte tar hållbarhet på allvar kommer att vara alldeles för högt, och en transparens i värdekedjan hos stora företag blir allt viktigare. 

I hållbarhetsredovisningar kommer det att vara naturligt att redogöra för hur bolagens fordonsparker ser ut – såväl i logistikkedjorna, som i anställdas personbilar. Frågan ”Omkommer barn i ditt företags värdekedja?” kommer att vara lika naturlig. 

Att inte ha koll på sin värdekedja i förhållande till hela Agenda 2030 kommer inte att vara möjligt om företag ska överleva med ett högt förtroende hos investerare och samhälle. Det blir en affärsrisk. När finansmarknaden förändras i grunden och kapitalet styr mot hållbara lösningar, är det inte försvarbart att ha låg eller ingen kännedom om potentiella risker i företagets värdekedja. Trafiksäkerhet bör inkluderas som en självklarhet.

Kajsa Rosén,
Head of Business Area Transportation, AFRY 

Sara Bergendorff, Section Manager,
Urban Planning, AFRY 

Sara Lindstrand,
Senior Manager Sustainability, AFRY

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.