Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Cykelsatsningar bättre än subventioner av bilparkeringar

Ta bort förmånsbeskattningen på förmånscykel och anpassa lagstiftningen för friskvårdsbidrag så att anställda kan använda det till att köpa cykel, cykelservice och vinterdäck. Det skriver fyra organisationer med cykeln i fokus.

Publicerad: 15 februari 2021, 11:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Anna Lindén, 2030-sekretariatet, Moa Rasmusson, Svenska Cykelstäder Isabella Thöger, Cykelfrämjandet och Klas Elm, Svensk Cykling.


Det finns en majoritet för att återigen ta bort förmånsbeskattningen av subventionerad parkering vid arbetsplatser, enligt Sveriges Radio. Denna borttagna beskattning infördes som en tillfällig corona-åtgärd i maj 2020, i en av regeringens tilläggsbudgetar. Man passade också på att göra gåvor upp till 1000 kronor skattefria, och nu finns det alltså en majoritet för att förlänga detta under den tid som pandemin pågår. 

Låter det krångligt med förmånsbeskattning? Det är det också, om man ska tro dem som får subventionerad parkering vid arbetet i dag men inte deklarerar denna förmån. Enligt en uppskattning av KTH från 2013 är denna förmån så jobbig att fyra av fem inte deklarerar den. Så det blir ju kanske inte så stor skillnad för statskassan att ta bort en förmånsbeskattning som de flesta ändå inte tillämpar. 

Och varför begränsa subventionen av coronasäkert resande till ett fortsatt gynnande av de bilburna? 

För många är cykel ett rimligt, och alltmer efterfrågat, alternativ. SCB har till exempel undersökt vårdanställdas cykelavstånd till jobbet, med fokus på storstadsområdena, och kan visa att nästan varannan vårdanställd nationellt (drygt 48 procent) har mindre än en halvtimmes cykeltur till jobbet. I Malmö är tillgängligheten bäst, 60 procent har mindre än en halvtimme på cykel till jobbet. 

Vad kan staten göra för att gynna cykling? 

Till exempel kan man ta bort förmånsbeskattningen på förmånscykel. Parallellt kan man anpassa lagstiftningen för friskvårdsbidrag så att anställda kan använda det till att köpa cykel, cykelservice och vinterdäck. Med ett riktat stöd kan staten också stötta arbetsgivare som vill ge sina anställda förbättrade cykelparkeringar. Till sist kan man modernisera lagstiftning för utbyggnad av säkra och framkomliga cykelbanor, en ändring av den så kallade väglagen finns det för övrigt majoritet för i riksdagen

Många fler skulle kunna cykla till och från jobbet. Ett mer aktivt resande främjar folkhälsan, minskar utsläppen och ökar vår motståndskraft i pandemitider. Sätt fart, regeringen.

Anna Lindén
2030-sekretariatet

Moa Rasmusson
ordförande, Svenska Cykelstäder

Isabella Thöger
verksamhetschef, Cykelfrämjandet

Klas Elm
vd, Svensk Cykling

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News