Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Den nya mobiliteten som ersätter bilen på riktigt

Först när nya mobilitetslösningar är lättillgängliga och attraktiva för människor kan beteenden och vanor förändras i den takt som är nödvändig för att nå uppsatta klimatmål, menar Maria Stenström, nytillträdd ansvarig för beteende och mobilitetsfrågor på 2030-sekretariatet.

Publicerad: 25 Mars 2021, 12:06

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Maria Stenström, nytillträdd som Ansvarig för beteende och mobilitetsfrågor, 2030-sekretariatet.

Foto: Carina Gran


Våra beteenden, inte minst på vardagsnivå, måste förändras för att vi ska nå Sveriges klimatmål. Här finns möjliga insatser som kan ske nu med omedelbar effekt, i stället för att invänta tekniska lösningar som kräver år av kostnadskrävande investeringar och anpassade regelverk.

Med bara nio år kvar till klimatmålet för transportsektorn pratar vi generellt för mycket om hur det ska bli sedan, när de perfekta lösningarna är på plats. Utvecklingen är viktig, men effekten är liten innan de planerade insatserna är genomförda. För att vi ska nå klimatmålet behöver vi minska utsläppen redan i dag, och med rätt satsningar finns stora vinster att göra med direkt klimatnytta.

Beteendeförändringar beräknas stå för cirka en tredjedel av de nödvändiga utsläppsminskningarna som krävs för att Sverige ska nå klimatmålet för transportsektorn till 2030. För att få med oss människorna behöver vi intressera oss för hur deras vardag – boendet, arbetet, fritiden – fungerar. Så länge som vi inte lyckas erbjuda lösningar som är lättillgängliga och attraktiva för människor så kommer vi inte lyckas förändra beteenden och vanor i den takt vi måste.

Att minska privatbilismen framställs ofta som en nyckel för att Sveriges ska nå klimatmålen. Det stämmer, men i dag är det mer fokus på att minska det privata bilanvändandet och ytorna för parkering än att skapa attraktiva mobilitetslösningar som underlättar människors vardag. Bilen och parkeringsplatsen har inget egenvärde. De är konsekvenser av ett behov som vi ännu inte lyckats lösa på andra sätt. Med andra ord är affärspotentialen enorm.

Dagens alternativ till bilen måste klara av att ta oss från där vi är till dit vi ska. Idag finns alternativen till bilen på en plats där vi inte är, och tar oss till en punkt som ligger – i bästa fall – i närheten av vårt mål. Här måste färdalternativ som kollektivtrafik, cykel och bilpool integreras med nya aktörer och transportslag så att vi kan få en sömlös resa från A till B.

Pandemin har tydligt visat att vi kan ändra våra beteenden när vi måste och att gamla sanningar inte alltid håller. Vi behöver till exempel inte vara fysiskt på kontoret varje dag för att klara våra arbetsuppgifter vilket lett till dramatiskt minskade persontransporter. Näthandeln har ökat på bekostnad av traditionell handel i fysiska butiker vilket också minskat behovet av personresor. Här finns samtidigt en risk för att onödiga varutransporter ökar vilket ställer krav på branschen att reglera sina transportmönster, och ta bort gratis returtransport.

Vi ska behålla och utveckla det goda som pandemin har medfört för att skapa ett mer flexibelt men ändå robust transportsystem. Om till exempel behovet av att pendla till ett fysiskt kontor minskar eller sprids ut över tid finns förutsättningar för en mer tillgänglig och kostnadseffektiv ny personmobilitet. I den nya mobiliteten gör vi det möjligt och enkelt att kombinera olika transportsätt där kollektivtrafiken står för basutbudet och de nya mobilitetstjänsterna kompletterar för att kunderna ska nå sina målpunkter. Här spelar digitaliseringen en stor roll, till exempel genom öppna data och användarvänlighet för kunden.

Vi kan inte ställa olika lösningar mot varandra. En lösning eller en aktör kommer inte lösa både stadens och landsbygdens behov. Vi måste lämna gamla arbetssätt, protektionism och prognosstyrda planeringsmodeller och i stället möta människors behov och förväntningar med nya innovativa samarbeten över de etablerade organisations- och branschstrukturerna. De nya affärsmodellerna och den nya mobiliteten skapar vi baserat på våra olika erfarenheter, tillgångar och lokala behov. När alternativet till fossilt resande blir enkelt har vi en klimatomställning som håller i längden.

Maria Stenström
Ansvarig för beteende och mobilitetsfrågor, 2030-sekretariatet

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.